روان کننده بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

WhatsApp
Telegram
Email

روان کننده بتن چیست؟

روان کننده بتن، افزودنی های کاهنده آب هستند که از مواد آلی و یا ترکیب آن ها با مواد معدنی ساخته می شود. روان کننده بتن درواقع ماده‌ ای است که به مواد بتنی یا دیگر مواد افزوده می ‌شود تا بتن نرم شود و خاصیت شکل پذیری آن‌ افزایش یابد و حالت چسبندگی و اصطحکاک آن را در حین کار کم میکند. روان کننده بتن یک افزودنی شیمیایی بتن است که به عنوان بالا بردن اسلامپ بتن به کار می رود. شایان ذکر است که با بالا رفتن عدد اسلامپ بتن روان تر می شود، به گونه ای که بتن خواص خود را از دست نمی دهد که به راحتی خلل محل ریخته شده را پر کند.

روان کننده بتن

روان کننده های تولید سیمان و مواد

روان کننده های صنعتی طیف گسترده ای از روان کننده ها را برای تولید سیمان توسعه داده است که هر مرحله از فرآیند را پوشش می دهد. روان کننده های سیمانی  بسیار بادوام هستند و قادر به مقابله با شرایط سخت عملیاتی، دماهای شدید، بارهای سنگین و فشارهای بالا هستند که ماشین آلات سیمان سازی تجربه می کنند. هر محصول کیفیتی را نیز ارائه می‌کند، از تجهیزات محافظت می‌کند، عمر کاری آن را افزایش می‌دهد و خطر توقف تولید را به حداقل می‌رساند.روان‌کننده‌ها باید اثرات زیست‌محیطی، مصرف سوخت و روان کننده ماشین‌آلات را کاهش ‌دهند.

روان کننده های سیمان برای هر مرحله از فرآیند تولید

محدوده روان کننده ماشین آلات سیمان، تمام فرآیندهای صنعتی را که شامل تولید سیمان می شود، از جمله روان کننده های هیدرولیک، موتور، گیربکس، یاتاقان ها و موارد دیگر را پوشش می دهد. از خاکبرداری و خرد کردن، گرمایش و سرمایش، از تمام راه ها گرفته تا آسیاب و پرس، هر روان کننده در این محدوده برای بهبود عملکرد ماشین آلات و طولانی تر کردن فواصل تخلیه طراحی شده است و از اجزای سازنده در برابر دما و فشار شدید محافظت می کند.

تاثیر روان کننده بتن بر بتن تازه و سخت شده

استفاده از روان کننده بتن باعث کاهش آب اختلاط در بتن تازه و پایین آمدن نسبت w/c می شود و همچنین باعث کاهش افت اسلامپ بتن تازه ، افزایش خاصیت پمپ پذیری و ماله پذیری بتن ، افزایش کارایی بتن تازه ، کاهش مشکل آب انداختگی در بتن ، یکنواختی در تولید بتن ، به تاخیر انداختن گرمای هیدراتاسیون اولیه بتن و جلوگیری از جمع شدگی خمیری بتن تازه می شوند .

استفاده از این نوع روان کننده بتن در بتن سخت شده نیز باعث افزایش مقاومت فشاری بتن ، افزایش اندک مقاومت خمشی بتن ، کاهش نفوذپذیری  و افزایش دوام بتن سخت شده می شود .

مزایای استفاده از روان کننده بتن

  • استفاده راحت در عملیات های بتن ریزی
  • افزایش مقاومت و استمرار در برابر نفوذ آب
  • افزایش دوام بتن
  • کاهش آب در ساخت بتن و کاهش ترک های مویی در زمان سخت شدن بتن
  • کاهش جمع شدگی در سیمان و بالابردن مقاومت در بتن
  • حفظ کارایی بتن در هوای گرم
  • روان کردن بتن
  • کاهش میزان سیمان مصرفی
  • ترمیم کننده بتن

معایب استفاده از روان کننده بتن

استفاده بیش از حد و افزودن زیاد روان کننده در داخل بتن باعث تفکیک و از هم گسیختگی بتن می شود که اینکار توصیه نمی شود. با توجه به مواد شیمیایی که استفاده می شود، استفاده بیش از حد مجاز از روان کننده های بتن ممکن است منجر به تاخیر در اثر آن در بتن شود.

انواع روان کننده های بتن

مانند تمامی افزودنی های سیمان، روان کننده ها نیز از زمانی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفتند تا به امروز تغییراتی فراوانی در آن ها رخ گرفته است. از این رو انواع مختلف فوق روان کننده و روان کننده در بازار برای مصرف توسط تولیدکنندگان عرضه می شود که در ادامه با سه نوع از آن ها آشنا می شوید.

روان کننده دیرگیر

یکی از روان کننده های بسیار محبوب در بتن ریزی و صنایع بتن، روان کننده دیر گیر است. این روان کننده  با کاهش میزان آب به سیمان ، میزان کارایی بتن را بالا می برد که هر چه این مقدار آب کم باشد مشکلات ثانویه اجرای بتن کمتر می شود. این روان کننده برای بتن ریزی ستون و دیوار برشی مناسب و کاربرد زیادی دارد.

مزایای روان کننده دیرگیر عبارتند از:

افزایش سرعت در بتن ریزی

ایجاد بتن در هوای گرم و فصل تابستان

کاهش مقدار نسبت آب به سیمان

قابلیت حمل و جابجایی به محل های دور از محل ساخت بتن

کم شدن میزان ترک خوردگی بتن در سطوح

افزایش مقاومت خمشی و کششی در بتن

روان کننده زودگیر

یکی دیگر از انواع روان کننده ها، روان کننده زودگیر است .روان کننده زودگیر باعث گیرش سریع بتن می شود و مدت زمان آن را کاهش می دهد و بر خلاف نوع قبلی این روان کننده در زمستان بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. به علاوه اینکه روان کننده زودگیر می تواند به میزان حدودی 5 درصد آب اختلاط بتن را کاهش دهد.

مزایای روان کننده زود گیر عبارتنداز:

کاهش میزان آب مصرفی

استفاده از بتن در شرایط خاص

بهبود ویژگی های ظاهری

سهولت در پمپاژ با وجود کاهش آب

بهبود فرایند عملیاتی

روان کننده معمولی

 این روان کننده به منظور کارهای عمومی و بتن ریزی های معمول کاربرد دارد.این نوع از بتن ریزی مانند دو نمونه قبل شرایط خاصی ندارد و بیشتر در هوای معتدل برای افزایش کارایی بتن استفاده می شود.

عملکرد روان کننده بتن

ویژگی های مثبت و مورد تاییدی که استفاده از روان کننده به بتن می دهد باعث شده است که این ماده از اهمیت و محبوبیت بالایی در ساخت و ساز برخوردار باشد. وجود آب در سیمان برای ساخت ملات سیمان، باعث شده تا ذرات به هم نزدیک و نزدیک تر شوند تا جایی که به هم چسبیده و باعث می شود سیمان به حالت کلوخه در بیاید که روان کننده ها به ترکیب آب و سیمان اضافه می شوند تا این مشکل کلوخه شدن را حل کنند و باعث شوند کلوخه ها از هم دیگر باز شوند.

کاربرد روان کننده های بتن

در صورتی که نیاز به بتن کم آب باشد، استفاده از روان کننده بتن امری ضروری است. در هوای گرم است که نیاز است تا روان کننده ها به بتن ها اضافه شوند زیرا در دمای هوای بیش از 40 درجه سانتیگراد، گرما باعث می شود آب بتن به سرعت تبخیر شود و بتن از حالت عادی خود سفت تر شود. در این حالت اگر از روان کننده بتن استفاده شود، بتن حالت روانی به خود گرفته و کارایی و پمپاژ آن افزایش می یابد. از دیگر کاربرد های روان کننده بتن می توان به استفاده از آن برای بتن با مقاومت بالا و بتن نفوذناپذیر در برابر آب اشاره کرد که شما می توانید تمام این خدمات را با بالا ترین کیفیت از مانیسیل دریافت کنید.

استفاده از روان کننده، زمان گیرش را حدوداً 90 دقیقه نسبت به بتن بدون روان کننده به تأخیر می‌اندازد. همین موضوع در بتن‌ریزی طولانی یا دیر رسیدن بتن مورد نیاز به محل موردنظر از درز سرد بتن جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه روان کننده بتن

روان کننده‌ ها معمولا از لیگنوسولفونات ‌ها تولید می ‌شوند که این ماده، یک محصول جانبی در صنعت کاغذ است. اگر چه محصولات جدیدتر بر پایه اتر های پلی کربوکسیلیک هم ‌اکنون در دسترس هستند ولی روان کننده‌ های سنتی مبتنی بر لیگنوسولفونات، فوق روان کننده ‌های پایه نفتالین و ملامین سولفونات ذرات سیمان لخته شده را از طریق مکانیزم دفع الکترواستاتیک جداسازی می ‌کنند. در روان کننده ‌های معمولی، مواد فعال به ذرات سیمان جذب می ‌شود و بار منفی به آن ‌ها می‌ دهد که باعث ایجاد دافعه بین ذرات خواهد شد. روان کننده‌ های لیگنین، نفتالین و ملامین سولفونات از پلیمرهای آلی می باشند و مولکول ‌های طولانی خود را به دور از ذرات سیمان می ‌پیچند و بار بسیار منفی به آن ‌ها می دهد تا یکدیگر را دفع کنند.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =