رزین فوم شونده پلی یورتان

(جهت متوقف کردن نشت های فعال آب با فشار هیدرواستاتیک بالا)

این محصول رزین تزریقی تک جزئی بر پایه پلی یورتان می باشد که جهت متوقف کردن نشت های فعال آب با فشار هیدرواستاتیک بالا در آب بندی چاله های آسانسور، تونل ها و سایر سازه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. این رزین پس از برخورد با آب به سرعت واکنش داده و با اضافه حجم قابل توجهی به فومی سخت تبدیل می گردد. با اضافه کردن حداکثر 10% کاتالیزور می توان سرعت واکنش را افزایش داد. این محصول از طریق پکر فلزی با استفاده از پمپ های پنوماتیک، برقی و دستی تک جزئی مخصوص، قابل تزریق می باشد.

خواص و مزایا :

واکنش سریع با آب و تشکیل فوم حجیم جهت متوقف کردن نشت آب

نفوذ در بتن و بستن تخلخل های دارای نشت آب

فراهم کردن شرایط برای ترمیم کننده بتن و اعمال پوشش مناسب بر روی سطوح بتن

قابل استفاده جهت متوقف کردن نشت آب در ترک ها و درزهای بتن

قابل تزریق با پمپ های تک جزئی دستی، پنوماتیک و برقی

رزین-فوم-شونده-جدید-1024x1024
Article. No
Color
Packing Size
Unit
MANISEAL-FOAM
رزین مایع قهوه ای + کاتالیزور مایع شفاف
حلب 10 کیلوگرمی + حلب 1 کیلو گرمی
کیلوگرم

رزین فوم شونده پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

پلیمرهای صنعتی انواع مختلفی داشته که هر کدام برای کاربردهای متنوع استفاده می‌شود. از میان این پلیمرها، انواع رزین پلی یورتان شهرت بسیاری دارد. این ماده شیمیایی، مقاومت و انسجام بسیار بالایی داشته و برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. یکی از انواع این رزین‌ها می‌توان به رزین فوم شونده پلی یورتان اشاره کرد. در این مقاله به معرفی این رزین پرداخته که از محصولات با کیفیت مانیسیل می باشد و کاربردهای آن عنوان خواهد شد.

رزین پلی یورتان چیست؟

به طور کلی، پلی یورتان که گاهاً با نام پلی اورتان نیز شناخته می‌شود، یک نوع پلیمر آلی است. این نوع پلیمر می‌توانند با کاتالیزورها و دیگر مواد افزودنی، واکنش نشان دهند. این واکنش‌ها در واقع بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب هیدروژن فعال به وجود آمده که در نتیجه یک ماده چسبناک و پلاستیکی تولید خواهد شد. باید به نکته نیز توجه داشت که رزین پلی یورتان‌ها، لاستیک نیستند اما می‌توانند به صورت سفت، انعطاف‌پذیر و یا ما بین این دو تولید شوند. همچنین این نوع رزین‌ها، محلول در آب نیستند و منشأ طبیعی یا مصنوعی دارند. رزین‌های مصنوعی، دارای پلیمرهایی با ویسکوزیته بالا هستند که مواد چسبنده زیادی را نیز شامل می‌شوند.

در اغلب موارد پلی یورتان‌ها در برابر حرارت مقاوم بوده و ذوب نمی‌شوند. این نوع پلیمرها در دسته پلیمرهای ترموست قرار دارند. البته برخی از انواع پلی یورتان، خواص ترموپلاستیک داشته و در برابر گرما ذوب شده و قالب‌گیری می‌شوند. همین ویژگی‌ها موجب شده این رزین‌ها، مانند رزین فوم شونده پلی یورتان کاربردهای خاصی داشته و موارد استفاده بسیاری داشته باشند.

روش اجرای پلی یورتان در صنعت

 

مواد پلی یورتان در صنعت به سه روش، پاشش (اسپری)، تزریق و ریختن اجرا می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها زمان‌بندی خاص خود را داشته و برای تولیدات خاصی کاربرد دارند. مدت زمان اجرای عملیات پاشش بسیار کوتاه بوده ولی تزریق و ریختن به مدت زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند، زیرا سرعت اجرای پاشش به علت راحتی کار کمتر بوده اما عملیات تزریق و ریختن برای شکل‌گیری مواد انجام شده و این امر نیازمند زمان بیشتری خواهد بود. همچنین برای انجام عملیات تزریق به یک قالب مناسب نیز نیاز خواهد بود.

انواع رزین پلی یورتان

 

رزین پلی یورتان، انواع مختلفی داشته که دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند. محصولات ساخته شده از این نوع رزین‌ها، در صنایع مختلف کاربرد داشته و کاملاً به صرفه و بهینه خواهند بود. در ادامه انواع رزین‌های پلی یورتان به طور کامل معرفی می‌شوند؛

1. رزین فوم شونده پلی یورتان انعطاف‌پذیر (فوم پلی یورتان نرم)

 

این نوع رزین‌ها به عنوان یک ماده محافظ و یا انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. فوم نرم در واقع یک نوع فوم با سلول‌های باز بوده که هوا به راحتی از این سلول‌ها عبور خواهد کرد. فوم نرم با نام فوم فلکس نیز شناخته می‌شود که کاربرد بسیاری در صنعت دارد. این نوع فوم دارای درجه سفتی متفاوتی بوده و وزن بسیار سبکی نیز دارد. دانسیته رزین فوم شونده پلی یورتان انعطاف‌پذیر بین 35 تا 55 کیلوگرم بر مترمکعب است که موجب دوام بسیار بالا و راحتی در استفاده از آن می‌شود.

2. رزین فوم شونده پلی یورتان سخت

 

رزین فوم شونده پلی یورتان سخت، دارای درصد زیادی سلول‌های بسته بوده که ویژگی‌های خاصی دارند. برای تولید این نوع فوم‌ها نیازی به گرمایش نبوده و از مواد مختلفی مانند فولاد، چوب، رزین‌ها ترموست، فیبر و فوم تشکیل می‌شوند. رزین‌های پلی یورتان سخت در برابر نفت، بنزین و دیگر حلال‌های غیرقطبی مقاومت بسیار بالایی دارند. دانسیته فوم‌های سخت، گسترده‌ای داشته و در صورتی دانسیته پایین باشد، فوم عایق حرارتی بسیار خوبی خواهد بود. رزین فوم سخت، انرژی کمی مصرف کرده و بسیار متنوع است، در نتیجه جزو محبوب‌ترین فوم‌ها به حساب می‌آید.

3. ترموپلاستیک (TPU)

 

پلی یورتان ترموپلاستیک یکی از انواع رزین فوم شونده پلی یورتان است که خواص فیزیکی بسیاری دارد. این نوع الاستومرها انعطاف‌پذیری و قابلیت کشسانی خوب و بالایی داشته و در برابر انواع سایش، ضربه، تغییرات جوی و آب و هوایی مقاومت زیادی دارند. روش‌های مختلفی برای ساخت ترموپلاستیک‌ها وجود دارد و همچنین این نوع از رزین‌های فوم شونده قابلیت رنگ‌آمیزی نیز دارند. قالبگیری فوم‌های ترموپلاستیک به شکل دلخواه قابل انجام بوده و پوشش این مواد علاوه بر زیبایی، طول عمر را نیز افزایش می‌دهد. همچنین ترموپلاستیک‌ها از فلزات بسیار سبک وزن‌تر هستند.

کاربرد رزین فوم شونده پلی یورتان ترموپلاستیک:
  • این نوع از رزین‌ها در صنعت ساخت خودرو کاربرد بسیاری دارند و برای مواردی از جمله ساخت قطعات خودرو، جعبه سقف، قسمت بیرونی آینه، زنجیر چرخ استفاده می‌شوند.
  • کاربرد ترموپلاستیک در صنعت کابل و الکتریسیته نیز بسیار بوده و در تولید روکش کابل‌ها استفاده می‌شوند، زیرا این نوع از مواد پلی یورتان در دمای زیر صفر نیز حالت فلکسی خود را حفظ می‌کنند.
  • برای ساخت محفظه گردگیر، آب‌بند، بست، جلد باتری، چرخ دنده، بدنه مته قدرت و دیگر قطعات ماشین‌آلات و ابزارهای ساختمان از ترموپلاستیک استفاده می‌کنند.
  • پلی یورتان ترموپلاستیک در تولید انواع شلنگ کاربرد داشته و از این تولیدات برای امر مکش، انتقال، آبیاری، هیدرولیک و پنوماتیک استفاده خواهد شد.
  • خواص فیزیکی بسیار گسترده رزین‌های ترموپلاستیک پلی یورتان موجب شده تا از این مواد برای ساخت انواع وسایل ورزشی، سرگرمی و تفریحی استفاده شود.
  • همچنین به علت مقاومت بالای این مواد، از آن‌ها برای ساخت پوسته کف اسکی، چرخ اسکیت و کف کفش ورزشی نیز استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از رزین فوم شونده پلی یورتان

 

  • انواع رزین فوم شونده پلی یورتان از ورود هوا، رطوبت و صدا جلوگیری خواهد کرد.
  • این مواد در طراحی انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارند.
  • فوم‌های پلی یورتان دوست‌دار طبیعت بوده و هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.
  • در ساخت این نوع رزین‌ها از هیچ‌گونه ترکیبات فرار و یا سرطان‌زا استفاده نشده است، بنابراین برای سلامتی افراد ضرر ندارد.
  • ظاهر تولیداتی که با رزین‌های فوم شونده ساخته می‌شوند، زیبایی خاصی داشته و همچنین طول عمر این تولیدات نیز زیاد است.
  • وزن تولیدات و محصولات ساخته شده از رزین‌های پلی یورتان کاملاً سبک خواهد بود.
  • با استفاده از فوم پلی یورتان، اختلاف دمای داخل و خارج فضا به طرز چشم گیری کاهش می‌یابد.
  • رزین فوم شونده پلی یورتان قابل استفاده برای متوقف کردن نشت آب در ترک ها و درزهای بتن

حلال رزین فوم شونده پلی یورتان چیست؟

 

همانطور که گفته شد، رزین فوم شونده پلی یورتان انواع مختلفی داشته و در نتیجه هر کدام از آن‌ها حلال‌های متنوعی نیز خواهند داشت. به طور مثال رزین‌های پلی یورتان تک جزئی، حلال جداگانه ندارند زیرا در خود آن‌ها مقدار کمی حلال با نام XYLOL وجود دارد. این نوع رزین‌های پلی یورتان، با نام رزین چوب نیز شناخته شده و در شکل روغنی و آکریلیک در بازار موجود هستند. رزین‌های فوم شونده پلی یورتان دوجزئی اما نیاز به یک حلال یا هاردنر جداگانه خواهند داشت. در نتیجه استفاده از آن‌ها نیازمند یک ماده ثانویه بوده که با توجه به نوع رزین پلی یورتان، نوع کاربرد و همچنین نحوه اجرای آن، متنوع و متفاوت خواهد بود.

کلام آخر

 

یکی از انواع محصولات و خدمات قابل اراده مجموعه تخصصی عایق بندی سازه مانیسیل،  پلیمرهای مهم و پرکاربرد رزین فوم شونده پلی یورتان می باشد. این رزین های فوم شونده کاربردی‌ترین انواع فوم در صنایع مختلف به حساب می‌آید. همچنین مواد تشکیل‌دهنده ساخت انواع رزین‌های پلی یورتان از زمان تولید آن‌ها در سال 1940 تا به امروز، به طور پیوسته در حال رشد بوده و توسعه می‌یابد، در نتیجه محصولات تولیدی از این مواد روزبه‌روز در حال افزایش هستند. این نوع رزین‌های فوم شونده به اندازه ورق فایبرگلاس مقاوم و سخت بوده و همچنین به اندازه فوم لوازم خانگی، نرم و انعطاف‌پذیر هستند و برای جلوگیری از نفوذ و نشت آب در انواع قسمت های هر سازه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مانند یک وارنیش، نقش محافظ و نفوذناپذیری را برای سازه ها ایفا می‌کنند. در این مقاله تمامی جنبه‌های مربوط به رزین فوم شونده پلی یورتان عنوان شد تا اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

رزین فوم‌شونده پلی یورتان به صورت زینتی و هم به صورت استراتژیک برای عایق‌کاری مجموعه‌های مختلف تجاری، مسکونی و غیره استفاده می‌شود. فوم‌های پاششی پلی یورتان یکی از بهترین محصولات به عنوان عایق حرارتی و عایق صوتی خواهد بود که در ایران و در بین مهندسان بسیار محبوب و پرکاربرد است. برای استفاده از هر نوع از رزین‌های پلی یورتان باید به نوع پروژه و کاربرد آن‌ها توجه داشت.