آب بندی درزهای اجرایی

معرفی مصالح کاربردی و روش های اجرای آب بندی درزهای اجرایی

آب و رطوبت می‌تواند یک عامل تهدیدکننده برای سازه‌های بتنی باشد. برای حفاظت از این سازه‌ها نیز باید عایق‌بندی مناسب انجام شود. در آب ‌بندی سازه، بخش درز انبساطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین آب بندی درزهای اجرایی و نحوه انجام آن می‌تواند در محافظت از سازه مؤثر باشد. درز‌بندی‌ها با مواد مختلفی انجام می‌گیرد. در این مطلب به صورت اختصاری در مورد فرآیند انجام کار توضیحاتی داده خواهد شد.

چرا آب بندی درزهای اجرایی بسیار مهم است؟

آب ‌بندی سازه‌های مختلف بتنی با توجه به نوع مصالح مورد استفاده و مکان آب ‌بندی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. در این بین درز‌های اجرایی به دلیل اهمیت بالایی که در یک سازه دارند مهم‌تر از بقیه بخش‌ها هستند. برای آب ‌بندی این درز‌ها باید از مصالح مناسب که باعث عدم جابه‌جایی درز‌ها می‌شود استفاده کرد. علاوه بر آن مواد عایق ‌بندی درز‌ها نباید فاصله آن‌ها را بیشتر کند. با توجه به اینکه تعویض مصالح در آب‌ بندی درز‌ها بسیار پرهزینه است، بنابراین در انجام آن باید نهایت دقت صورت گیرد. مصالح آب بندی درزهای اجرایی باید طول عمر بالا، کیفیت مناسب، خاصیت ارتجاعی، مقاوم در برابر پاره شدن و یا خوردگی داشته باشد.

پروژه تخصصی خود را به کدام شرکت بسپاریم؟

گروه تخصصی عایق ‌بندی ‌مانیسیل واقع در تهران در زمینه اجرای پروژه‌های تخصصی آب ‌بندی و ترمیم کننده بتن، اجرای روش‌های نوین تزریق بتن و مقاوم‌سازی و فروش محصولات شیمیایی ساختمان فعالیت دارد. متخصصان این شرکت طی سابقه ده ساله خود تاکنون مجری پروژه‌های متعدد آب ‌بندی بوده‌اند. در صورت نیاز به اجرای پروژه‌هایی در زمینه آب بندی مخازن آب، آب بندی استخر‌های شنا، آب‌ بندی بام‌های سبز و ساختمان‌ها می‌توان با شماره‌های ۰۲۱۴۴۵۹۱۰۸۶ و ۰۹۱۲۲۴۹۳۱۵۷ تماس گرفت. علاوه بر مشاوره، این شرکت کلیه محصولات کاربردی شیمیایی ساختمان را نیز در کنار پروژ‌های تخصصی ارائه می‌کند.

از چه مصالحی در آب بندی درزهای اجرایی استفاده می‌شود؟

با توجه به اهمیت استفاده از مصالح مناسب در آب بندی درزهای اجرایی نیاز است تا توضیحات مختصری در مورد این مصالح داده شود. در حال حاضر متخصصان این رشته از دو ماده اصلی با نام‌های ماستیک پلی یورتان و واتر استاپ برای آب ‌بندی درز‌ها استفاده می‌کنند.

ماستیک پلی یورتان چیست؟

ماستیک پلی یورتان نوعی ماده بر پایه رزین است که در حالت عادی به صورت سفت بوده و در صورت برخورد با رطوبت و واکنش با آن به ماده‌ای نرم و لاستیکی تبدیل می‌شود. از این ماده به وفور برای عایق ‌بندی درز‌ها استفاده می‌کنند.

ماستیک پلی یورتان به دلیل خاصیت چسبندگی بسیار بالا می‌تواند به خوبی به بتن چسبیده و طول عمر درز‌ها را افزایش دهد. این ماده با توجه به خواص خود در برابر عوامل محیطی مقاوم است و می‌تواند در برابر گرما و سرما انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان دهد. مهم‌ترین ویژگی آن نیز استحکام فرسایشی زیاد و مقاوم بودن آن در برابر امواج خورشید است.

اجرای ماستیک پلی یورتان برای آب بندی درزهای اجرایی

اجرای این ماده برای آب بندی درزهای اجرایی نیز بدین صورت است که ابتدا سطح مورد نظر باید به خوبی تمیز و عاری از لکه و رطوبت شود. در این مرحله توجه به دو نکته ضروری است. نکته اول اینکه سطوح متخلخل برای هموار شدن به سندبلاست و یا ساب زدن نیاز دارند. در غیر اینصورت کیفیت ماستیک کاهش خواهد یافت. نکته بعدی استفاده از پرایمر روی بتن‌های قدیمی و یا سطوح صاف فلزی است. پرایمر نیز باید قبل از اجرای ماستیک روی سطوح استفاده شود.

در چه مواردی نمی‌توان از ماستیک پلی یورتان استفاده کرد؟

استفاده از ماستیک پلی یورتان در سطوح خیس و یا مرطوب باعث می‌شود تا خاصیت چسبندگی این ماده کاهش یابد. در نتیجه در انتهای کار نتیجه لازم گرفته نخواهد شد. همچنین این ماده نباید در محیط‌های مرطوب استفاده شود. خیس شدن ماستیک پلی یورتان پیش از خشک شدن نهایی می‌تواند اثر منفی روی نتیجه کار داشته باشد.

معرفی واتر استاپ یا آب بند

یکی دیگر از مصالح مورد استفاده در سازه‌های بتنی نوار آب بند یا واتر استاپ است. این محصول از نفوذ آب و یا دیگر مایعات به درون درز‌ها جلوگیری می‌کند. با توجه به اهمیت آب بندی درزها انواع واتراستاپ معرفی می‌شوند.

انواع واتراستاپ کدامند؟

یکی از انواع نوار آب بند نوع هیدروفیلی آن است. این نوار با توجه به خاصیت خود می‌تواند تا ۴۰۰ درصد از وزن خود آب جذب کند‌. این اتفاق پس از ۱۴ روز از اولین تماس با آب روی می‌دهد. این ماده بر پایه پلاستیک TPE است و می‌تواند در تمام موارد آب بندی درزهای اجرایی مورد استفاده قرار بگیرد. واتر استاپ هیدروفیلی با توجه به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار مایع می‌تواند شکل‌های مختلف به خود بگیرد. ‌

واتراستاپ پی وی سی نوع دیگری از واتر استاپ است که دارای مقاومت کششی و سطحی بسیار بالا بوده و قابل استفاده در عایق ‌بندی درزهای اجرایی است. واتر استاپ‌ها می‌توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. بنابراین برای انتخاب بهترین نوع آن باید به جنس سازه توجه شود.

نحوه استفاده از واتر استاپ برای آب بندی درزهای اجرایی

برای استفاده از واتر استاپ بهتر است روی سطح سازه تا دو طرف درز ایزوگام کاری شود. سپس این سطوح به چسب پلی یورتان آغشته شده و روی آن ورق‌های آب بند قرار می‌گیرند. این ورق داخل درز نیز قرار داده می‌شود. مجدداً کلیه این مراحل یعنی ایزوگام کاری و ریختن چسب روی نوار آب بند تکرار می‌شود.

نوار آب بند به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد مانند الاستیسیته بالا، اجرای آسان، امکان استفاده روی مصالح مختلف و مقاومت عالی در برابر عوامل محیطی و سایش از جمله بهترین مصالح در آب بندی درزهای اجرایی به شمار می‌رود.

جمع بندی

استفاده از آب ‌بندی برای جلوگیری از نفوذ آب به درون سازه‌های بتنی و درز‌های اجرایی از قدیم مورد استفاده بوده است. از ایام قدیم از سازه‌های بتنی برای نگهداری و ذخیره آب استفاده شده است. همچنین به دلیل برخی رفتار‌های بتن در شرایط مختلف از درز‌های انقباض و انبساط استفاده می‌شود. این درز‌ها از ایجاد ترک در بدنه سازه جلوگیری می‌کنند. با توجه به اهمیت وجود درز‌های اجرایی آب ‌بندی آن به صورت اصولی و با استفاده از مصالح مناسب ضروری است.