آب بندی استخر های شنا

آب بندی استخرهای شنا

 

یکی از مهم ترین مراحل در ساخت استخر بتنی انتخاب نوع مناسب عایق رطوبتی است. بتن یک بستر متخلخل است که مستعد نفوذ آب است. بنابراین، برای حفظ آب در استخر ، علاوه بر جلوگیری از خروج آب زیرزمینی، که اغلب فراموش می شود، باید آب بندی استخرهای شنا انجام شود. در آب بندی استخرهای شنا، هر استخر یا آب نما باید به یک روش ضد آب باشد. گاهی اوقات این سازه‌ها با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و به دلیل نفوذهای مختلفی که در طراحی برای قرار دادن عناصری مانند روشنایی، لوله‌کشی و زهکشی گنجانده شده است، اغلب ضد آب هستند.

امروزه محصولات مختلفی برای ضد آب کردن و آب بندی استخرهای شنا در بازار وجود دارد. قبل از تصمیم گیری نهایی، موارد زیر به آسان تر شدن انتخاب مواد و افزایش نرخ موفقیت کمک می کند.

تشکیل یک پیوند

 

پوشش سیمانی و محصولات سد ضد آب تمایل به اتصال بهتری به بسترهای بتنی دارند زیرا از نظر ترکیب شیمیایی مشابه هستند و توسط عوامل پیوند پلیمری تقویت می شوند. این محصولات همچنین گزینه های مختلف تکمیل را امکان پذیر می کنند. گچ، روکش ها و چسب ها به جای پوشش ضد آب پلیمری خالص، بهتر به لایه های سیمانی چسبانده می شوند.

هنگامی که با ساخت و ساز جدید و آب بندی استخرهای شنا سروکار داریم، پوشش های سیمانی در معرض شکست ناشی از انتقال بخار رطوبت نیستند، که سرعت عبور بخار آب از ماده در دما و رطوبت نسبی مشخص است. این پوشش‌ها قابلیت تنفس دارند، بنابراین می‌توان آن‌ها را فقط چند روز پس از ریختن بتن یا قرار دادن گنیت اعمال کرد که منجر به چرخش سریع‌تر می‌شود. در مقایسه، سیستم های پلیمری خالص به بتن نیاز دارند تا حداقل 28 روز عمل کنند تا از خرابی جلوگیری شود.

در موارد بازسازی و آب بندی استخرهای شنا، معمولاً خشک کردن کامل بستر قبل از اعمال عایق رطوبتی دشوار است. سیستم های پوشش  و چسب پلیمری بتن خالص را نمی توان روی بسترهایی که کاملاً خشک نیستند اعمال کرد، در حالی که محصولات سیمانی مقاوم به رطوبت هستند. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان حتی نیاز به مرطوب کردن بستر قبل از اعمال دارند.

سهولت کاربرد

 

از تجهیزات اسپری می توان برای اعمال پوشش های ضد آب در سطوح وسیع مثل آب بندی استخرهای شنا استفاده کرد. هنگام انتخاب یک پوشش ضد آب، پروژه را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، استخرهای با روکش وینیل، اگر شکل غیر استانداردی داشته باشند، می تواند کار با آنها دشوارتر باشد. با این حال، سطوح بزرگ‌تر را می‌توان با استفاده از تجهیزات اسپری، بر خلاف استفاده از ماله یا برس، مقرون به صرفه‌تر پوشاند.

ظاهر مهم

 

در صورتی که در آب بندی استخرهای شنا، مالک آن ظاهر زیبایی خاصی را بخواهد، مهم است که پوشش یا غشای ضدآب آن چیزی را که صاحب استخر می‌خواهد اجازه دهد. به خاطر داشته باشید که همه پوشش‌ها با تمام چسب‌های کاشی و سرامیک، گچ‌کاری‌ها یا سایر پرداخت‌ها سازگار نیستند.

از آنجایی که کاشی ها و گچ استخر ضد آب نیستند، برای افزایش طول عمر استخر باید از غشای ضد آب در زیر آنها استفاده شود. همچنین از آنجایی که کاشی ها و گچ استخر ضد آب نیستند، استفاده از غشای ضد آب در زیر آنها برای افزایش طول عمر استخر بسیار مهم است. در آب بندی استخرهای شنا، هنگامی که از یک محصول ضد آب استفاده نمی شود، پتانسیل نشت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. نشتی می تواند منجر به از دست دادن آب شود، باعث آسیب به محیط اطراف شود و پوشش گچ را خراب کند. علاوه بر این، میلگرد، فولاد تقویت‌کننده در استخر بتن یا گنیت نیز ممکن است آسیب ببیند.

برخی از محصولات عایق رطوبتی سیمانی را می توان به عنوان یک پوشش مستقل مورد استفاده قرار داد و شبیه به سایر مواد، به عنوان مثال، ساخت. طرح های خاتم کاری یا کاشی های تخصصی، با استفاده از تکنیک های پرداخت مصنوعی و رنگدانه های فلزی استفاده کرد.

چگونگی آب بندی استخرهای شنا

 

به منظور آب بندی استخرهای شنا، استفاده از سیستم های سیمانی اپوکسی توصیه می شود زیرا مانعی محکم در برابر فشار متقابل و همچنین لایه ای مقاوم ایجاد می کنند. رزین دو جزئی پلی یورتان الاستیک ضدآب بدون حلال به خوبی از سطح محافظت می کند و آن را از اثر تهاجمی کلر و عوامل جوی محافظت می کند. حفاظت از ساختمان ها در برابر آسیب های ناشی از آب برای سلامت آنها بسیار مهم است. همچنین آب بندی استخرهای شنا در سطوح افقی و عمودی به طور کلی ضروری است تا سازه ها بتوانند در طول زمان ضد آب و کاملاً کارآمد باقی بمانند.

نکات مورد نیاز هنگام آب بندی استخرهای شنا

 

یکی از جنبه های مهمی که در هنگام آب بندی استخرهای شنا باید در نظر گرفت این است که سطوح مورد نظر عموماً با دو نوع آب در تماس هستند: آب زیرزمینی و آب داخل خود استخر. به دلیل ماهیت تهاجمی آب های زیرزمینی، لازم است سطح آن و اینکه آیا وجود آن ثابت یا موقت است، به دقت ارزیابی شود. در مورد آب داخل استخر، حاوی کلر و سایر عواملی است که می تواند پایداری سازه را به خطر بیندازد. به این دلایل، دیواره های استخر باید به دقت ضد آب و محافظت شوند.

اهمیت برنامه ریزی هنگام آب بندی استخرهای شنا

 

در مرحله برنامه ریزی ساخت و ساز یا بازسازی استخرها می توان از بسیاری از مسائل جلوگیری کرد. ضد آب بودن کافی نیست. محافظت از سطوح و دیوارها در برابر همه عوامل تهاجمی که می توانند دوام آنها را به خطر بیندازند بسیار مهم است. سایر عناصر اساسی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: مرحله آب بندی قطعات ریخته گری و سیستم مهندسی کارخانه. برخی از نمونه ها عبارتند از: سیستم های گردش مجدد، فیلتراسیون آب و روشنایی. در واقع، تمام عناصر ذکر شده در بالا ممکن است مسائل مهمی را به منظور ضد آب کردن صحیح نشان دهند.

نتیجه گیری: می توان یک کار عالی ضد آب استخر انجام داد!

 

برای اینکه محلول های ضد آب استخرهای شنا موثر و ماندگار باشند، توجه کامل قبل از استفاده از آنها ضروری است. مهم است که با آماده سازی زیرلایه دقیق شروع کنید. سپس، بررسی کنید که هیچ قسمت یا ماده ای شکننده ای وجود نداشته باشد که بتواند چسبندگی پوشش را به خطر بیندازد و تمام عناصری را که ممکن است خطی بودن سطوح را وقفه کنند، کاملاً ببندید.

به جرات می توان گفت که برای انجام یک کار عایق رطوبتی خوب و حرفه ای استخر، راه حل کم نداریم. این راه حل ها و سیستم ها دارای ویژگی های فنی بالایی هستند و به راحتی قابل اجرا هستند.