آب بندی بام و بام های سبز (روف گاردن)

آب بندی بام و بام های سبز(روف گاردن)

 

قطعا یکی از مهم ترین مواردی که قبل از اجرای بام سبز باید در نظر گرفته شود، آب بندی بام و وبام های سبز و تراس گاردن است و مطمئن شوید که در آینده مشکلی پیش نخواهد آمد.  این آب بندی بام و بام های سبز باید به نحوی انجام شود تا رطوبت آسیب نزند یا نشت نکند، اما علاوه بر اهمیت عایق کاری در خود روف گاردن، یک سری اقدامات قبل و بعد از آب بندی باید انجام شود تا این اطمینان حاصل شود.

اقدامات قبل از آب بندی بام و بام های سبز روف گاردن

قبل از شروع آب بندی بام باید فونداسیون لازم را انجام داد تا پس از وارد شدن لایه عایق مشکلی پیش نیاید، مهمترین مشکل در این مرحله شیب و اعمال کف شور صحیح است.

 

  • شیب بندی

 قبل از بسته شدن سقف، شیب ایجاد می شود و اهمیت شیب در این است که آب را به صورت صحیح و سریع به مناطق زهکشی می رساند و از ایستادن آب بر روی پشت بام جلوگیری می کند و احتمال نشت آب را کاهش می دهد. ایستادن آب روی پشت بام می تواند باعث آسیب به سقف و نفوذ آب شود.

در مناطق پرباران مانند شمال ایران که میزان بارندگی زیاد است، سقف ساختمان ها عمدتاً به صورت شیروانی و شیب دار ساخته می شود تا آب باران به سرعت توسط ساختمان دفع شود. از نشت رطوبت در امان است اما در برخی نقاط مانند تهران که بارندگی کم یا نرمال است استفاده از سقف شیروانی مناسب نیست و معمولاً سقف ها شیب دار با شیب 1 تا 3 درصد هستند.

 

  • تعبیه کفشور

اگرچه شیب سقف مهم و ضروری است، اما آبی که از شیب پشت بام پمپاژ می شود باید به سمت کف شور هدایت شود و دفع شود تا کفشور ها در جای مناسب و به تعداد لازم قرار گیرند. محل مناسب برای کف شور پایین ترین نقطه ارتفاعی هر قسمت از سقف است که به صورت مجزا شیبدار است و تعداد کفشور ها متناسب با مساحت سقف و میزان متوسط ​​بارندگی و حدود یک عدد می باشد. به ازای هر 70 تا 100 متر مربع کف، کف شوری به قطر 10 تا 12 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

در گذشته آب بندی بام و بام های سبز به روش های مختلفی انجام می شد و در سال های اخیر انواع جدیدی در بازار معرفی و مورد استفاده قرار گرفته است که مجموعه مانیسیل نیز از همین روش های جدید برای آب بندی بام و بام های سبز استفاده می کند که در اینجا به برخی از اصلی ترین روش ها اشاره می کنیم.

 

قیرگونی

 یکی از روش های قدیمی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد، آب بندی بام و بام های سبز به روش قیرگونی می باشد. مزیت آن انعطاف پذیری و قابلیت پرکردن درز و قیمت اقتصادی آن است، اما نسبت به روش های دیگر عمر کوتاهی دارد و احتمال نشت آب در بعضی مواقع زیاد است.

 

ایزوگام

 عایق هایی که در 20 سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و البته ماده اولیه اصلی آن قیر است، ایزوگام ها بودند که به صورت کارخانه ای و رول در بازار موجود است و نصب آن آسان و سریع است.

 

عایق های جدید

در چند سال اخیر عایق های جدیدی با نام هایی مانند عایق نانو، عایق پلیمری، پلی اوره، عایق ژئوممبران، عایق چسب، عایق رنگی و عایق رزین اپوکسی تزریق و دیگر عایق های رزینی و … ساخته و به فروش می رسند که اگرچه برخی از انواع، خود را به خوبی ثابت کرده اند، اما هنوز جای خود را به عنوان یک عایق قابل اعتماد در بین مردم تعیین نکرده اند.

 

آب بندی بام و بام های سبز، طول عمر بام را افزایش می دهد!

 

سقف به طور مداوم در معرض نور فرابنفش، باران و نوسانات دما قرار دارد. در طول یک سال، سقف ممکن است در معرض اختلاف دمایی بیش از 100 درجه سانتیگراد باشد. تحقیقات نشان می دهد که سطوح سقف در صورت نصب بام سبز حدود سه برابر بیشتر دوام می آورند. پوشش گیاهی و این زیرلایه از مواد بام در برابر همه تأثیرات خارجی محافظت می کند. اگر سقفی هنوز ضد آب نیست و عمل آب بندی انجام نشده است، قبل از نصب بام سبز باید از مواد ضد آب استفاده شود.

سیستم آب بندی بام و بام های سبز

 

بام های سبز افزودنی فوق العاده برای هر ملک تجاری یا مسکونی است. آنها مزایای عملی متعددی را ارائه می دهند و همچنین جذاب به نظر می رسند. سیستم‌های بام سبز به شما این امکان را می‌دهند که آب را ضد آب کنید و به طور موثر آب را ذخیره و تخلیه کنید تا بام سبز شما رشد کند یا سنگفرش محکم بماند. بام های سبز ما برای خانه ها، گاراژها، سوله ها، سنگفرش ها و زهکشی و همچنین پروژه های تجاری بزرگتر مناسب هستند.

انواع سیستم بام سبز

 

دو نوع اصلی بام سبز وجود دارد گسترده و فشرده. غشاهای بام سبز ما برای هر دو سیستم مناسب هستند در اینجا اطلاعاتی در مورد انواع سقف آورده شده است:

 

1.بام های سبز گسترده

اکثر افرادی که به دنبال بام های سبز مسکونی هستند، بام های سبز گسترده را انتخاب می کنند. اینها برای عرشه های ساخت موجود یا جدید مناسب هستند. این نوع بام سبز نیازی به خاک ندارد و وزن زیادی نیز ندارد، به این معنی که برای اکثر سقف ها مناسب هستند. بام های سبز گسترده گزینه ای محبوب برای صاحبان خانه هستند زیرا به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و نیازی به آبیاری اضافی ندارند.

 

2.بام های سبز فشرده

بام های سبز فشرده تمایل دارند از اقلام بسیار بزرگتری مانند بوته ها و درختان کوچک پشتیبانی کنند. آنها در پروژه های تجاری بزرگتر از جمله پارک ها و باغ هایی که مردم به آنها دسترسی دارند، رایج تر هستند. با یک لایه پوشش گیاهی ضخیم تر، سقف های فشرده نیاز به بستر بسیار عمیق تری برای ساختن دارند. این به معنای وزن اضافی و همچنین ملاحظات آبیاری است. آنها به توجه و نگهداری بسیار بیشتری نیاز دارند .

 

مزایای بام سبز

 

  • طول عمر سقف را افزایش می دهد
  • محافظت از صدا را ارائه می دهد
  • اختلاف دما را کاهش می دهد
  • محافظت از گرما را فراهم می کند
  • با بام سبز که به عنوان یک لایه عایق عمل می کند در انرژی صرفه جویی می کند
  • در ماه‌های گرم‌تر خنک می‌ماند بام‌های سبز اثر خنک‌کنندگی دارند