آب بندی مخازن تصفیه خانه های آب

معرفی روش های نوین آب بندی مخازن تصفیه و خانه های آب

آب بندی مخازن تصفیه و خانه های آب به عنوان مهم‌ترین سازه‌های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مخازن بتنی حجم زیادی از آب را درون خود جای داده‌اند. با توجه به اینکه بتن قابلیت نفوذپذیری در برابر مایعات را دارد، نفوذ آب به آن باعث آسیب و شکستگی آن خواهد شد. با توجه به ماهیت این مخازن در نگهداری آب، حفظ دوام آن‌ها در شرایط نفوذ آب و تخریب بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب به بررسی این موضوع و نحوه آب ‌بندی مخازن تصفیه با استفاده از مواد مختلف خواهیم پرداخت.

اهمیت آب بندی مخازن تصفیه و خانه های آب

مخازن آبی به دلیل قرارگیری آب شرب درون آن اهمیت بسیار زیادی دارند. آب شرب به عنوان اولین نیاز انسان شناخته می‌شود. همچنین در این مخازن آب شرب مصرفی میلیون‌ها انسان ذخیره شده است. از این رو این مخازن و نگهداری آن‌ها مهم است. از طرف دیگر مخازن تصفیه نیز با توجه به ارتباط مستقیم با سلامت افراد اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل این سازه‌های بتنی باید به خوبی نگهداری شده و در صورت لزوم عایق‌بندی و آب ‌بندی شوند. آسیب به مخازن تصفیه می‌تواند باعث هدر رفتن حجم زیادی از آب شود.

در دیواره مخازن بتنی از میله گرد‌های فلزی به عنوان اسکلت استفاده شده است. در صورت عدم آب ‌بندی مناسب ممکن است آب به درون درز‌ها نفوذ کرده و باعث ناپایداری بتن شود. هر چه حجم آب نفوذ کرده به داخل بتن بیشتر شود اسکلت فلزی را نیز تحت تأثیر قرار داده و طی واکنش با آن، باعث خوردگی و ضعیف شدن اسکلت می‌شود. بنابراین آب بندی مخازن تصفیه و خانه های آب در حفظ سازه و افزایش عمر آن در آینده بسیار پراهمیت است.

معرفی گروه تخصصی عایق‌ بندی سازه ‌مانیسیل

گروه ‌مانیسیل متخصص در زمینه روش‌های نوین آب ‌بندی، ترمیم بتن به صورت تخصصی، استفاده از روش‌های تزریق در مقاوم‌سازی بتن و کفپوش‌های صنعتی با تجربه‌ای ده ساله آماده ارائه خدمات در زمینه آب ‌بندی است. تیم متخصص‌مانیسیل سابقه همکاری با شرکت‌های آلمانی را داشته و تجربه کافی برای پیشبرد پروژه‌های تخصصی عایق‌بندی مانند مخازن آب، استخر‌های شنا، نمای ساختمان، بام‌های سبز و… را دارد. مشاوران این شرکت آماده پاسخگویی به سؤالات مشتریان در این زمینه هستند. برای ارتباط با این شرکت می‌توان با شماره‌های ۰۲۱۴۴۵۹۱۰۸۶ و ۰۹۱۲۲۴۹۳۱۵۷ تماس گرفت. علاوه بر مشاوره، ارائه محصولات کاربردی در کنار پروژ‌های تخصصی از دیگر خدمات گروه ‌مانیسیل به شمار می‌رود.

روش‌ها و نحوه اجرای آب ‌بندی مخازن تصفیه و خانه‌ های آب

اکنون که از اهمیت بالای نگهداری مخازن آب مطلع شدیم، بهتر است تا روش‌های آب‌ بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب را نیز بررسی کنیم. با توجه به تخصصی بودن موضوع آب ‌بندی مخازن بتنی، برای این کار باید با توجه به حجم مخزن و جنس مایع روش مناسب را از بین سایر روش‌ها انتخاب کرد.

ماستیک پلی یورتان بهترین گزینه آب ‌بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب

ماستیک پلی یورتان بر پایه رزین از بهترین گزینه‌های مورد استفاده در آب‌ بندی مخازن تصفیه آب است. این ماده همانند ملات روی سطوح بتنی مالیده می‌شود. در ابتدا شکل آن خمیری پلاستیکی بوده و پس از استفاده تغییر شکل داده و به جامد الاستیک تبدیل خواهد شد. به دلیل چسبندگی بالا در اکثر موارد از این ماده استفاده می‌شود. قدرت نفوذناپذیر بودن آن نیز بسیار بالا است و مقاومت خوبی در برابر مایعات و مواد دیگر دارد.

استفاده از مواد ترمیم‌کننده بتن

برای آب ‌بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب می‌توان از ترمیم‌کننده بتن نیز استفاده کرد. این ملات پودری شباهت زیادی به سیمان داشته و می‌تواند با قابلیت چسبندگی خود از نفوذ آب جلوگیری کند. این ملات با قدرت چسبندگی خود روی تمام سطوح بتن چسبیده و در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت می‌کند.

از دیگر مزایای پودر ترمیم‌کننده بتن می‌توان به مقاومت آن در برابر تغییرات دما، ذوب و یا انجماد اشاره کرد. قدرت چسبندگی بالای آن باعث شده است تا این ماده در آب‌ بندی تمامی مخازن مورد استفاده قرار بگیرد.

آب بند پودری نفوذگر کریستال ساز

از دیگر روش‌های آب ‌بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب استفاده از نفوذگر کریستال شونده است که طی ترکیب با آب تبدیل به دوغاب شده و از آن استفاده می‌شود. این ماده ابتدا حالت رقیق دارد. اما در زمان خشک شدن پس از قرارگیری روی سطح بتن کریستالیزه می‌شود. با این عمل درز‌های ایجاد شده در مخازن پر و غیر قابل نفوذ می‌شود.

استفاده از نفوذگر کریستال ساز بسیار راحت است و با توجه به قدرت چسبندگی بالا می‌تواند برای ایجاد یک سطح یکپارچه روی بتن مورد استفاده قرار بگیرد. از مزایای استفاده از این ماده می‌توان به نگهداری از سازه‌های بتنی، حذف نم زدگی و عدم ایجاد آلودگی در مخازن اشاره کرد.

آب ‌بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب با عایق رطوبتی

عایق رطوبتی MCI یکی دیگر از روش‌های آب‌ بندی مخازن تصفیه و خانه ‌های آب محسوب می‌شود که بخاطر داشتن رزین‌های آب بند و ذرات نانو از عملکرد خوبی برخوردار است. این ماده یک عایق رطوبتی و پلیمری است که اثرات بالایی در آب ‌بندی دارد. پایه اصلی این ماده، مواد آبگریز همانند سیلیکون‌ها هستند که پس از نفوذ به درون سازه با استفاده از نانو ذرات سازه را آب ‌بندی می‌کنند. برای اجرای این ماده باید آن را با سیمان و پودر سنگ ترکیب کرد. سپس همانند یک ملات روی سطوح بتنی کشید. از مهم‌ترین ویژگی این ماده بی‌رنگ بودن آن است. به طوری که پس از عملیات آب ‌بندی هیچ‌گونه اثری از آن روی سطوح بتنی دیده نمی‌شود. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در آینده دچار ترک نخواهد شد. سطوح بتنی پس از استفاده از این عایق علاوه بر آب ‌بندی، آب گریز نیز خواهند شد.

نتیجه گیری

آب بندی مخازن تصفیه و خانه های آب به دلیل مشکلات بهره‌برداری و دوام این سازه‌ها اهمیت بالایی دارد. اجرای این فرآیند برای حفظ سرمایه و عدم آسیب بیشتر ضروری به نظر می‌رسد. روش‌های اجرای آب ‌بندی مخازن و تصفیه خانه‌ها در سراسر جهان مختلف بوده و امری شناخته شده محسوب می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها نیز با توجه به شرایط محیط و نحوه اجرای آن می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.