آب بندی مخازن آب

بهترین روش‌های آب بندی مخازن آب

آب بندی مخازن آب یکی از مسائل مهمی است که در حین یا بعد از اتمام فرایند ساخت مخزن باید به آن توجه کنید. عدم آب بندی مناسب می‌تواند باعث نشتی آب، آسیب به ساختار مخزن و محیط اطراف آن شود. شکاف‌هایی که بعد از مدتی در مخازن بتنی ایجاد می‌شود معمولا سبب نفوذ آب به آن لایه‌های زیرین آن می‌شود. به همین دلیل لازم است که از یک روش آب بندی مناسب برای پوشش سطح داخلی مخزن آب خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد انواع روش‌های آب بندی مخزن آب و ویژگی‌های عایق‌بندی مناسب صحبت کنیم.

آب بندی مخازن بتنی

استفاده از مخازن بتنی برای ذخیره‌سازی منابع آب یکی از روش‌های پرکاربرد است. اما باید توجه داشت که بتن به تنهایی امکان جلوگیری از نفوذ آب را ندارد و تماس مستقیم آب با آن می‌تواند در طول زمان باعث نشتی آب و آسیب رسیدن به زیرساخت‌های محیط اطراف بشود. تقریبا می‌توان می‌گفت هیچ منبع بتنی بی‌نیاز از آب‌بندی نیست و برای یک آب بندی مناسب لازم است که قبل از طراحی و ساخت مخزن در مورد شیوه آب‌ بندی نیز تصمیم‌گیری شود.

 

یکی از ویژگی‌های بتن این است که پس از خشک شدن تغییر حجم می‌دهد و طبیعتا این می‌تواند باعث ایجاد شکاف و تغییر شکل در بتن شود. این شکاف‌ها حتی می‌تواند بعد از آب بندی مخازن آب نیز باعث ایجاد مشکل شود. بهترین راه این است که در هنگام ساخت مخزن از بتن مسلح (ترکیب بتن و میل‌گرد) استفاده شود. این باعث یکپارچگی در مخازن آب و مقاومت بالای آن در برابر شکاف و خوردگی می‌شود. همچنین اجرای بتن استخر باید به صورت پیوسته انجام گیرد. اجرای بتن در فواصل زمانی زیاد می‌تواند باعث عدم اتصال مناسب لایه‌های بتن به یکدیگر شود.

روش‌های آب بندی مخازن آب شرب

کاهش منابع آبی باعث شده است که در مناطق بسیاری برای ذخیره آب شرب از مخزن استفاده کنند. برای آب بندی این مخازن راه‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه به معرفی چند نمونه روش اجرای آب بندی انواع مخزن آب شرب می‌پردازیم.

آب بندی مخازن آب شرب با پلیمر دو جزئی

پلیمر دو جزئی شامل ترکیبی از پودر سیمان و نوعی رزین پلیمری به نام آکریلیک امولسیونی است. در کنار این دو جزء از مواد شیمیایی دیگر برای چسبندگی بیشتر و سنگ‌دانه‌ها برای جلوگیری از ایجاد شکاف استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای آب بندی مخازن آب، آب بندی روف گاردن، انواع استخر و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

 

آب بندی مخازن آب با آب بند پلیمری دو جزئی استحکام بسیار بالایی در سازه بتنی شما ایجاد می‌کند و به دلیل چسبندگی زیاد عمر بالایی خواهد داشت. این روش در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است و در صورت استفاده در محیط باز نیز در برابر نور خورشید کاملا مقاوم است و در مجموع می‌توان گفت در صورت امکان این روش بهترین روش آب‌بندی مخزن بتنی است.

آب‌بندی مخازن آب به روش تزریق

در این روش شکاف‌ها و ترک‌های موجود در مخازن بتنی به کمک تزریق رزین پلی یورتان پوشیده می‌شود. این روش بسیار سریع‌تر از اغلب روش‌های دیگر انجام می‌شود و دوام بسیار خوب و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب ایجاد می‌کند. از مزایای این روش این است که می‌تواند برای پوشش انواع شکاف‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار بگیرد و در صورت ایجاد شکاف‌های جدید به راحتی می‌توان دوباره به ترمیم آن پرداخت.

برای استفاده از روش تزریق برای آب بندی مخازن آب باید ابتدا ترک و شکاف‌ها از همه مواد زائد مثل چربی، لجن و گرد و خاک اضافی پاک کرد. برای پاک‌سازی مناسب می‌توانید از اسید استفاده کنید. بعد از پاک‌سازی می‌توانید رزین را به شکاف‌ها تزریق کنید.

آب‌ بندی مخازن آب با قیر

یکی از روش‌های مرسوم آب بندی مخزن و استخر آب استفاده از پوشش قیر است. پوشش قیر می‌توانید فقط به صورت پوشش منافذ و شکاف‌های لایه‌های بتن باشد و یا اینکه به صورت کامل و با استفاده از ایزوگام انجام شود. در بعضی از استخر‌ها برای ظاهر بهتر ترجیح داده می‌شود که از لایه‌ای ایزوگام زیر کاشی استفاده شود.

آب بندی مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار نوعی مخزن فلزی هستند که به شکل استوانه ساخته می‌شوند. علت نام‌گذاری آن‌ها است که فشار موجود در آن‌ها بسیار بالاتر از فشار هوای محیط است. از این مخزن‌ها در مجتمع‌های مسکونی برای ذخیره‌سازی آب و ارسال پرفشار به طبقات بالاتر و در مجتمع‌های صنعتی برای ذخیره‌سازی انواع سیال‌ها و گاز‌های مایع استفاده می‌شود.

 

در طی ساخت این مخازن به طور طبیعی از موادی استفاده می‌شود که در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، رطوبت و واکنش با مواد شیمیایی کاملا مقاوم باشند. همچنین جوشکاری و اتصال صحیح قطعات در مراحل ساخت این مخازن برای آب بندی مناسب اهمیت بالایی دارد. اما این امکان وجود دارد که در طی گذشت زمان دچار نشتی‌های ریز غیر قابل مشاهده شوند. همچنین محل اتصال شیر و لوله‌ها از موارد رایج نشتی در این مخازن است. روش‌های مختلفی برای پوشش این نشتی‌ها از جمله روش‌های پوشش داخلی و خارجی وجود دارد که به وسیله رزین‌های خاصی تمام نشتی‌ها مسدود می‌گردد.

روش و نحوه آب‌بندی مخازن آب

یک مسئله اساسی برای آب بندی مخازن آب این است که دیوارها و کف مخزن به‌طور مناسبی ساخته شده‌اند تا از نظر استاتیکی برای مقاومت در برابر فشار آب کارآمد باشند. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم ساخت یک بتن پیوسته با حداقل شکاف باعث می‌شود که آب بندی شما نیز به شکل قابل اطمینان‌تری انجام شود.

 

قبل از شروع آب‌بندی لازم است که تمام مواد زائد را از کف و دیواره‌های مخزن بزدایید. چربی، لجن، گرد و خاک و سایر مواد می‌توانند باعث اختلال در فرایند آب‌ بندی شوند. توصیه می‌شود که از یک شوینده مناسب یا اسید برای شستشوی کامل مخزن استفاده کنید. در صورتی که از روش‌های عایق‌بندی داخلی استفاده می‌کنید، بسته به نوع روش می‌توانید اقدام به پوشاندن تمام سطح مخزن یا پر کردن شکاف‌های آن بپردازید.

آب بندی مخازن آب به روش آب بندی فشار مثبت

آب بندی مخازن بتنی را می‌توان به طور کلی به دو دسته آب بندی فشار مثبت و آب بندی فشار منفی نیز تقسیم کرد. آب بندی فشار مثبت به معمای آب بندی مخزن از داخل آن و آب بندی فشار منفی به معنای آب بندی از بیرون مخزن است. آب بندی فشار مثبت غالبا به وسیله مواد دو جزئی پلیمری انجام می‌شود. برای استفاده از این روش در هر متر مربع از استخر حدود دو کیلوگرم از این مواد را به صورت یکنواخت پخش کنید.

آب بندی مخازن آب به روش آب بندی فشار منفی

گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که امکان آب بندی مخازن بتنی از داخل آن وجود ندارد. مثلا در شرایطی که امکان استخراج آب موجود در استخر فراهم نباشد یا از لحاظ اقتصادی صرفه لازم را نداشته باشد. در چنین شرایطی آب بندی از خارج استخر انجام می‌شود که به آن آب بندی فشار منفی می‌گویند. البته لازم به ذکر است که صورت امکان استفاده از روش آب بندی فشار مثبت ارجحیت دارد.

این مواد معمولا شامل مواد شیمیایی هستند که در صورت تماس با آب واکنش می‌دهند و به یک چسب قوی تبدیل می‌شوند. برای این کار لازم است پس از تمیز کردن سطح خارجی استخر هر متر مربع از آن را با حدود دو کیلوگرم از این مواد بپوشانید. هنگام خروج آب از منافذ، در اثر برخورد با این مواد چسب قوی ایجاد شده و راه خروج آب مسدود می‌شود.

نکات مهم در آب بندی مخازن آب

برای آب بندی مناسب لازم است که نکاتی را رعایت کنید که نتیجه مطمئن‌تر و با عمر بالاتری دریافت کنید. مهم‌ترین این نکات شامل موارد زیر است:

۱- استفاده از بتن مناسب: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث نشتی آب در مخازن آب می‌شود ایجاد شکاف‌هایی است که در دیواره و کف آن‌ها ایجاد می‌شود. ترکیب مناسب بتن و در صورت امکان استفاده از بتن مسلح برای جلوگیری از شکاف توصیه می‌شود.

۲- توجه به پیوستگی زمان بتن‌ریزی: بتن‌ مخزن باید به طور پیوسته و قبل از خشک شدن لایه‌های زیرین انجام شود. در صورتی که بین اجرای لایه‌های بتن وقفه ایجاد شود، اتصال آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود و امکان نشتی بیشتر است.

۳- قبل از انجام عایق کاری حتما مواد زائد مثل چربی و لجن را به طور کامل پاک‌سازی کنید.

۴- در صورت امکان از روش آب بندی فشار مثبت و سایر روش‌های آب بندی از داخل استفاده کنید.

۵- در صورتی که از بتن مسلح استفاده کرده‌اید استفاده از مواد نانو برای آب بندی مناسب است.

۶- قبل از آب بندی قسمت‌های تخریب شده را تعمیر کنید.

خلاصه و جمع‌بندی

آب بندی مخازن آب و استخرها از موارد مهمی است که در صورت عدم توجه می‌تواند خسارت‌های جدی برای مخزن و زیرساخت‌های اطراف آن به وجود آورد. این مسئله خصوصا در مورد مخازن بتنی بسیار مهم است. زیرا مخازن بتنی بعد از مدتی ممکن است دچار شکاف و ترک شوند. توجه به استفاده از بتن مناسب و ویبره شدن آن به پیشگیری از ترک‌ها کمک می‌کند.

در این مقاله به بررسی انواع روش‌های آب بندی مخزن آب، روش انجام آن‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداختیم. امید است که این مقاله به شما در جهت انتخاب بهترین روش اجرای آب بندی مخازن آب شرب و سایر مخازن و استخرها کمک کرده باشد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما تماس بگیرید.