آب بندی پارکینگ ها و طبقات منفی

آب بندی فشار منفی ساختمان با بهترین کیفیت


امنیت ساکنین ساختمان یکی از اصول مهم مهندسی است، مهندسان ساختمان در برابر عامل رطوبت و نم اقداماتی انجام می‌دهند تا از آن جلوگیری شود. رطوبت زدگی سبب بروز اثرات منفی در ساختمان می‌شود، ممکن است سلامت سکنه را به خطر بیندازد و از طرفی ظاهر ساختمان را هم هدف قرار می‌دهد. درنتیجه باید برای آن چاره‌ای اندیشید. یکی از اقدامات ضروری در این مواقع آب بندی فشار منفی ساختمان است. از نظر فنی آب ‌بندی در دو حالت قابل ‌بررسی است. یکی زمانی که فشار آب از پشت سطح آب‌ بندی می‌شود که به آن آب ‌بندی فشار منفی می‌گویند و دیگری عملیات آب ‌بندی از سمت داخل روی سطح آب ‌بند که به آن آب ‌بندی فشار مثبت می‌گویند. در ادامه بیشتر درباره آب بندی فشار منفی و فشار مثبت توضیح خواهیم داد.

آشنایی با آب‌بندی فشار منفی

تصور کنید که آب ‌بندی فشار منفی چاله‌های آسانسور چقدر اهمیت دارد. از آنجا که این چاله‌ها در طبقات منفی ساختمان هستند و قطعات الکتریکی هم در همین محل قرار دارند، لذا هرگونه نشت آب از پشت دیواره به چاله آسانسور منجر به حوادث جبران ‌ناپذیری خواهد شد. از نمونه‌های بازر آب ‌بندی فشار مثبت نیز می‌توان به آب ‌بندی سرویس‌ها، آب ‌بندی استخر، آب‌ بندی تراس اشاره کرد. در آب‌بندی فشار مثبت هدف جلوگیری از ورود آب به دیگر بخش‌ها است و این دقیقاً برخلاف آب ‌بندی به روش فشار منفی است.

با نفوذ و نشت آب و یا نم به اجزای ساختمان اتفاقاتی از قبیل پوسته‌پوسته شدن دیوار، بوی رطوبت، شوره زدگی و ایجاد باکتری‌ها و کپک‌ها رخ می‌دهد. این حوادث در صورت عدم استفاده از آب ‌بندی اصولی پدید می‌آیند. بنابراین برای جلوگیری از بروز و رشد مشکلات گفته شده، باید از یک راه‌حل قطعی مثل آب ‌بندی سقف و عایق رطوبتی استفاده کرد تا ساختمان‌ها از نفوذ و نشت آب در امان بماند.

آب بندی ساختمان با توجه‌ به فشار آب محل موردنظر

آب بندی فشار منفی و آب‌بندی فشار مثبت هر دو در عایق کردن نقش مهمی را ایفا می‌کنند. اما چطور می‌توان اجزا و بخش‌های مختلف ساختمان را باتوجه‌به فشار آب  و نوع آن آب‌ بندی کرد؟ با ما همراه باشید تا کاربرد هریک از انواع آب ‌بندی‌ها را به شما توضیح دهیم.

فشارهایی که بر ساختمان وارد می‌شوند، همگی روی نحوه آب ‌بندی ساختمان و عملکرد کلی آن مؤثر هستند. هر یک از اجزا دارای یک فشار تعریف شده هستند. به ‌طورکلی دو روش متفاوت وجود دارد که هر یک از روش‌ها بر اساس شرایط خاصی کاربرد دارند. توجه داشته باشید که روش انجام کار، ابزار و متریال‌ها و مراحل هر متد با دیگری متفاوت است و لازم است تا مهندسین و تکنسین‌های مربوطه در انجام کار نهایت دقت و توجه را به کار ببرند.

به‌ منظور آب‌بندی فشار مثبت که بیشتر برای آب‌بندی سرویس‌های بهداشتی، آب‌بندی تراس‌ها و آب‌بندی استخرها استفاده می‌شود، بهتر است از کاشی‌کاری، روش قدیمی اندودکاری، استفاده از رنگ‌ها و روکش‌ها، چسب نانو، ژئو ممبرین برای عایق‌کاری استفاده شود. در این حالت برای اجرای کار باید قبل از هر کاری محل مورد نظر را به ‌خوبی خشک نمود تا هرگز ذره‌ای رطوبت بر روی محل مورد نظر باقی نماند. آب‌بندی فشار مثبت پس از پروسه خشک‌کردن محل آغاز می‌شود.

آب ‌بندی فشار منفی نیز برای هر نوع محفظه‌ای که با فشار ورودی آب از بیرون به درون همراه باشد، مناسب است.  در مرحله اول این آب ‌بندی باید داخل محفظه را از آب خالی کرد، پس از خشک‌کردن آن می‌توان از مواد و متریال‌های آب ‌بندی برای انجام پروسه آب ‌بندی و عایق‌کاری استفاده کرد و در نهایت کار را به نتیجه رساند.

مزایای استفاده از آب‌بندی فشار منفی

  • جلوگیری از بروز قارچ، کپک، خزه، لجن، جلبک، نم‌زدگی و… .
  • افزایش مقاومت سایشی
  • چلوگیری از خطراتی نظیر اتصالی و برق گرفتگی در محل‌هایی مثل چاله آسانسور
  • قیمت مناسب به نسبت اثرات آن
  • اجرای آسان با کمترین تجهیزات و ابزار
  • جلوگیری از ترک و پوسته‌پوسته شدن
  • انعطاف ‌پذیری بالا
  • مقاوم به اشعه یووی
  • ضد شوره زدگی
  • عدم ایجاد بو و سمیت و بدون خطر بودن

نحوه انجام عملیات آب بندی فشار منفی

فشاری که در اثر آب و رطوبت بر سازه و اجزای وارد می‌شود، روی رفتار سازه تاثیرگذار است بنابراین لازم است تا فشارهای وارد بر سازه را با روش های مناسبی برطرف کرد. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، روش متفاوتی برای آب بندی به کمک ملات آب بندی و تجهیزات و ابزار وجود دارد.


برای انجام عملیات آب ‌بندی فشار منفی در درجه اول لازم است تا آب موجود به کمک تجهیزات مربوطه و پمپ‌های کف‌کشی خارج شود. عدم وجود تمهیدات مناسبی مثل افزودنی‌های آب ‌بند و نوار واتر استاپ PVC و تراز بالای آب زیرزمینی، در قسمت اتاق کنترل و تأسیسات سبب می‌شود تا مجموعه ابزار و تجهیزاتی که در کف قرار گرفته‌اند غرق شوند؛ بنابراین خارج کردن آب از کف اتاق الزامی است. پس از این پی و شناژهای نواری و دیوارهای بلوکی در زیر دیوارهای مفصل تقویت می‌شوند و نواحی مورد نظر به کمک جک مخصوص و ابزار، تخریب و آماده ترمیم خواهد شد.


بهتر است در آب بندی فشار منفی برای ترمیم از ملات‌های آماده مثل MTOSIVE1020 استفاده کرد. تهیه یک ترمیم‌کننده الیاف دار که پایه سیمانی هم داشته باشد و بتواند نیاز مهندس را تأمین کند، واجب است. شما می‌توانید برای تهیه انواع ملات و تجهیزات لازم به وب‌سایت ما مراجعه کنید تا با بهترین قیمت، عالی‌ترین کیفیت را خریداری نمایید. پودر ترمیم‌کننده معمولاً با درصدی آب مخلوط شده و آماده مصرف می‌شود. این پودر وقتی خمیر مانند شد می‌تواند کاور بتن را به‌خوبی اصلاح کند.


همان‌طور که می‌دانید جسم بتن با آب تماس مستقیم دارد بنابراین امکان اکسید شدن شبکه آرماتور و منبسط شدن میلگرد و تورق بتن وجود دارد. می‌توان با تقویت شبکه فولادی به کمک چسب بتن پیوندی اپوکسی دوجزئی و اورلب کردن شبکه جدید، چسبندگی بتن قدیم، پایداری و دوام قسمت ترمیم شده را افزایش داد و کیفیت اجرا را بالا برد.

انواع روش های آب بندی فشار منفی

آب‌ بندی فشار منفی روش‌های مختلفی برای اجرا دارد که ما قصد داریم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم. انتخاب هر روش آب‌بندی با توجه ‌به شرایط سازه بوده و یکی از مواد اصلی و مصرفی در هر روش آب ‌بندی فشار مواد آنی گر بتن است. استفاده از این ماده به ‌دقت و مهارت بالایی نیاز دارد.

آب بندی با استفاده از آنی گیر

در این روش آب بندی فشار منفی با استفاده از ماده آنی گیر بتن شروع می‌شود. در قدم اول باید به کمک تجهیزات مخصوص آب جاری به نقطه موردنظر هدایت کرد، سپس آنی گیر آماده شده را با سرعت و فشار زیاد بر روی محل نشتی قرار داد. قراردادن آنی گیر روی محل نشتی باید طوری باید که جریان آب به ‌صورت کامل متوقف شود. توجه داشته باشید که در این روش هنگامی که نشتی آب در مخزن بتنی متوقف می‌شود، در حقیقت به معنی آن است که آب تا پشت شبکة آرماتور انتقال ‌یافته و عملیات تخریب آرماتور و پدیدة اکسیداسیون آرماتور در حال وقوع است.

آب بندی با استفاده از تزریق پلی‌یورتان

در این روش آب‌بندی فشار منفی کار با تزریق پلی ‌یورتان به داخل ترک‌ها و شکاف‌های بتن آغاز می‌شود. این مواد در ارتباط با آب محبوس شدة پشت بتن، واکنش می‌دهند و حجمشان افزایش میابد. به دنبال این افزایش حجم مسدود سازی و آب‌بندی بتن انجام می‌شود. با تزریق پلی‌یورتان بدین شکل، نقطه‌ای که دچار نشتی شده است مشکلش برطرف می‌شود.


در این روش ابتدا باید محل نشتی را از بیرون علامت‌گذاری کرد و به کمک دریل اطراف آن را سوراخ کرد. پس از این باید با پکرهای مخصوص تزریق کار را ادامه داد و تک‌ها را پر کرد. بعد از پکرگذاری و قراردادن نازل در آن، تزریق پلی‌یورتان با فشار بالا به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. توجه داشته باشید که آب بندی فشار منفی  با این روش به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد لذا توصیه می‌کنیم از مشاوران و متخصصان حاذق کمک بگیرید.

هم‌زمانی آب بندی فشار مثبت و فشار منفی

گاهی ممکن است برای عایق‌کاری یک بخش از ساختمان از هر دو روش آب‌بندی فشار مثبت و آب ‌بندی فشار منفی با هم استفاده کرد. در مواقعی شرایط به ‌گونه‌ای رقم می‌خورد که باید هر دو کار را در یک مخزن یا استخر اجرا کرد. اما دلیل این موضوع چیست؟ در ادامه پاسخ این سؤال را به شما خواهیم گفت، با ماه همراه باشید.

گاهی مخازن و استخرهایی که درون زمین قرار می‌گیرند و پایین‌تر از سطح زمین‌اند، در معرض فشار دو طرفه هستند. در این مواقع باید با توجه ‌به این موضوع که فشار آب از خارج و داخل بر محل وارد می‌شود، بحث آب‌بندی را از دو طرف بررسی کرد. این اتفاق بیشتر برای استخرهایی رخ می‌دهد که عمق بسیار زیادی دارند و در پایین‌ترین سطح سازه قرار گرفته‌اند. این‌گونه محل‌ها به طور معمول به سطح منابع زیر زمینی نزدیک هستند و علاوه بر از آب‌بندی منفی به عایق‌کاری فشار مثبت هم نیازمند هستند.

انجام عملیات بر اساس تجربه و سلیقه و نظافت کاری شما خواهد بود، هرچه در اجرای کار متخصص‌تر باشید، نتیجه بهتر و سریع‌تری خواهید گرفت. آب‌ بندی فشار منفی و فشار مثبت در واقع دو اصطلاح در فرایند عایق‌کاری هستند. به‌واسطه این دو روش می‌توان مکان‌هایی مثل استخر را از درون محفظه و بیرون آب‌بندی کرد. در حالت عادی هر جز از ساختمان از فشار تعریف شده‌ای برخوردار است که باتوجه‌به آن آب‌بندی می‌شود.

برای درک و فهم بیشتر، دو محل استخر و چاله آسانسور را در نظر بگیرید. در استخر فشار آب از محفظه به سمت بیرون است و جریان مثبت است اما در آب بندی چاله‌های آسانسور، فشار از بیرون به محفظه وارد می‌شود و منفی است. در نتیجه زمانی که یک استخر در موقعیتی مثل چاله آسانسور قرار داشته باشد، لازم است تا برای فشار آب بیرون و درون راه حلی ارائه کرد که به آن هم ‌زمانی آب‌بندی فشار مثبت و فشار منفی گویند.

نتیجه گیری

در این مقاله با آب ‌بندی فشار منفی و نحوه انجام آن، انواع روش‌ها و کاربرد آن صحبت شد. هر سازه‌ای اجزا و تجهیزات به خصوصی دارد که بر اساس آنها باید برای عایق‌کاری و آب‌بندی اقدام کند. هر یک از اجزای ساختمان عملکرد و کارکرد خاص خود را دارند، بعضی از اجزا با آب در ارتباط هستند و جاذب رطوبت‌اند. در این صورت باید برای حفظ آنها چاره‌ای اندیشید. استفاده از انواع آب ‌بند می‌تواند گزینه خوبی برای حفاظت این دسته از تجهیزات و اجزای سازه‌ها باشد. همان‌طور که بارها گفته شد مهندسین بر اساس اینکه هر جزئی از ساختمان عملکرد و کارایی متفاوتی دارد، از یکی از دو روش آب ‌بندی منفی و مثبت برای عایق‌کاری استفاده می‌کند.

آب بندی فشار منفی بیشتر برای بخش‌هایی نظیر تونل مترو، پارکینگ‌ها، چاله‌های آسانسور، سقف ساختمان که ورودی آب از بیرون به درون است، به کار می‌رود. در نظر داشته باشید که گاهی طبق گفته‌های قبلی لازم است تا از دو روش آب‌ بندی فشار مثبت و منفی باهم استفاده شود. در این صورت برای به‌دست ‌آوردن یک نتیجه مطلوب و عالی از کار نیاز است تا کارشناسان مربوطه مورد را بررسی کنند. هرگز کار را به افراد نابلد و بی‌تجربه نسپارید. در مجموعه مانیسیل می‌توانید از گروهی از کارشناسان، مهندسین و مشاورین خبره، حاذق و باسابقه راهنمایی بگیرید و با مناسب‌ترین قیمت از بسیاری از اتفاقات آینده مرتبط جلوگیری کنید.