تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن

WhatsApp
Telegram
Email

  تزریق رزین پلی یورتان 

 

برای اکثر ساختمان ها، نشت در هر زمانی پس از ساخت شروع می شود. مشکلات مربوط به نشت معمولاً در پنج سال اول ظاهر می شوند. نشت آب، در صورتی که به درستی درمان نشود، یکی از عوامل اصلی آسیب به ساختمان، در درجه اول خوردگی تقویتی است. نشت آب ممکن است علاوه بر کاهش عملکرد و استفاده، منجر به کاهش متعاقب مساحت قابل استفاده در سازه شود. نفوذ آب می تواند به شدت آسیب فیزیکی به سازه و تکمیل داخلی را افزایش دهد که می تواند به بازسازی و تعمیرات پرهزینه منجر شود. مشکلات ذکر شده و همچنین اقداماتی که می تواند برای محدود کردن اثرات نشت آب بر روی ساختمان های مسکونی، تجاری و بلندمرتبه انجام شود، بر این اساس بررسی می شود.

نشتی معمولاً به دلیل پارامترهای متعددی رخ می دهد که باید بررسی شوند و اصولا با تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن این کار انجام می شود. عواملی که باعث حرکت آب می شوند، از جمله گرانش، نیروهای جنبشی، کشش سطحی، نیروهای مویرگی، جریان هوا، اختلاف فشار، اعمال ضعیف، انتخاب نامناسب مصالح، و جزئیات ناکافی طراحی ساختمان به عنوان عوامل نشتی در نظر گرفته می شوند. برای انتخاب مناسب ترین روش درمانی، بر این اساس باید علت اصلی نشت ساختمان ها شناسایی شود.

عایق‌سازی فرآیندی است که یک شی یا سازه را ضدآب یا مقاوم در برابر آب می‌کند تا بتواند در شرایط خاص تحت تأثیر آب قرار نگیرد یا در برابر نفوذ آب مقاومت کند. مواد عایق رطوبتی می توانند ترکیبات افزودنی باشند که به بتن پلاستیکی برای کاهش ویژگی های نفوذپذیری آب اضافه می شوند. آنها همچنین می توانند مواد خاص خارجی باشند که به صورت داخلی یا خارجی در کل منطقه ای که قرار است ضد آب شود، اعمال شود. این مواد حفاظتی در مرحله ساخت و ساز استفاده می شوند. موانع ضد آب مناسب بر روی سطوح خارجی یا داخلی بتن در معرض آب زیرزمینی اعمال می شود. این به این دلیل است که بتن، به عنوان یک ماده متخلخل، می تواند به آب در نتیجه فشار هیدرواستاتیک اجازه عبور از خود را بدهد.

 

علیرغم استفاده از سیستم های عایق رطوبتی در مرحله ساخت و ساز، دیوارهای بتن سیمانی مسلح در طبقات زیرزمین ممکن است دچار نشت آب خطرناکی شوند. در چنین شرایطی، استفاده از روش‌های تصفیه نشت برای جلوگیری از نفوذ آب، از جمله فرآیندهای تعمیر برتر که در آن از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن استفاده می‌شود. این مواد که تمایل به سفت بودن دارند، فضاهای خالی را پر می کنند و به عنوان یک افست برای کمک به کنترل نشتی عمل می کنند.

به طور خاص، استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن می تواند به طور قابل ملاحظه ای نشت آب را متوقف کند. تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن به گونه ای طراحی شده اند که با آب منبسط شوند تا به طور دائمی عبور آب از شکاف ها یا حفره ها را مسدود کنند. واکنش انبساط سریع آنها با آب یک فوم سخت و انعطاف پذیرالاستیک را تشکیل می دهد. تجزیه و تحلیل کاهش نفوذپذیری بتن را پس از استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن نشان می دهد. نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند به عنوان راه‌حلی برای جلوگیری از نشت آب و ترک در عناصر بتنی مانند آب بندی دیوارهای زیرزمین، آب بندی تونل‌ها، فاضلاب‌های طوفانی،آب بندی دیوارهای حائل، دیواره‌های دریایی، سدها، عرشه‌های پارکینگ زیر درجه، مخازن تصفیه آب ،آب بندی چاله های آسانسور، چاله های باکس، طاق های زیر درجه، دیوارها، گودال ها و طبقات مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن به عنوان یک روش آب بندی ضد آب دارای چندین مزیت است. با این حال، تمایل به استفاده از سیستم های ضد آب قدیمی همچنان باقی است. این مطالعه موردی به دلیل آگاهی نسبتاً کم در مورد مزایای استفاده از رزین پلی یورتان و همچنین دانش ناکافی در مورد استفاده صحیح از این مواد شیمیایی و عملکرد آنها در تعمیر و نگهداری ساختمان انجام شده است. نشان داده شده است که ویژگی های بتن در مقاومت در برابر نشت آب تحت فشار، بهبود قابل توجهی را نشان می دهد.

مزیت استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن

 

  • در ابتدای تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن، افت فشار آب مشاهده شده 84.9٪ است. هنگامی که افت فشار به 49.43 درصد کاهش می یابد، نشت آب نیز در بتن ضد آب کاهش می یابد. با استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن در مخزن بتنی که فشار به تدریج تا 6 بار افزایش می یابد، تنها افت فشار 11.8 درصد مشاهده می شود.
  • تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن به گونه ای طراحی شده اند که با آب منبسط شوند تا عبور آب از شکاف ها یا حفره ها را مسدود کنند. واکنش انبساط سریع آنها با آب یک فوم سخت و انعطاف پذیر الاستیک را تشکیل می دهد که آن را برای عایق رطوبتی دائمی مناسب می کند. تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن یک روش ضد آب بسیار متنوع است که می تواند برای مقابله با هرگونه نشت زیرزمین در سازه بتن ریخته شده مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی، این یک روش تعمیر اقتصادی و بسیار مؤثر برای رفع ترک‌ها و نشتی‌های فونداسیون در زیرزمین‌ها و سایر عناصر بتنی است.
  • عناصری که با تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن درمان می شوند عبارتند از: دیوارهای زیرزمین مرطوب یا مرطوب با ترک های نشتی فعال، ترک هایی که قبلاً توسط ترمیم کننده بتن ترمیم شده اند ، ترک های پر از گل یا رسوبات معدنی، ترک های ناشی از خوردگی میله های تقویت کننده ، سوراخ های میله های نشتی، میله های گیره دار نشت ساز و .. می باشند.

خلاصه

 

هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی درمان نشت آب با استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن برای عناصر سازه بتنی است. نشت آب ممکن است اثرات مخربی بر سازه های ساختمانی داشته باشد. نشتی ممکن است به عوامل مختلفی مانند استفاده از سیستم عایق رطوبتی نامناسب، طراحی نامناسب، کیفیت ضعیف بتن و عملکرد ضعیف نسبت داده شود.

طیف گسترده ای از تکنیک ها و محصولات برای کنترل نفوذ آب استفاده می شود، از جمله تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن، که یکی از روش های رایج برای رفع نشتی در سیستم های عایق رطوبتی است. تکنیک ها ی فوق راه حل های ویژه ای را برای سایر مشکلات ساختمانی نیز ارائه می دهند. در این مطالعه اثربخشی استفاده از تزریق رزین پلی یورتان جهت آب بندی بتن برای جلوگیری از نشت آب بررسی شد. نتایج نشان می دهد که توانایی عناصر بتنی برای مقاومت در برابر جریان آب زمانی که از سیستم عایق رطوبتی استفاده نمی شود ناکافی است. با این حال، نفوذپذیری بتن در هنگام استفاده از مواد عایق رطوبت کمی کاهش می یابد.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 1 =