عوامل موثر بر استحکام بتن

WhatsApp
Telegram
Email

 استحکام بتن و 6 عامل موثر بر آن

 

بتن به طور گسترده ای از مصالح ساختمانی در دنیای ساخت و ساز استفاده می شود. بتن از مواد مختلفی تشکیل شده است که البته همه آنها نقش متفاوتی دارند. خواص بتن به طور کلی به اختلاط مواد تشکیل دهنده بتن مانند سیمان، سنگدانه های درشت، سنگدانه های ریز و ماسه و آب بستگی دارد.

تمام دنیا آرزو می کنند که سازه آنها مستحکم و بادوام باشد و برای این کار همیشه سازه های خود را مطابق با استحکام و خدمات مطلوب طراحی می کنند. مقاومت یک نشانه کلی از کیفیت بتن می دهد. زیرا ارتباط مستقیمی با عملکرد مادام العمر سازه بتنی دارد. پیمانکاران بتن از مقاومت بتن مراقبت می کنند که نشان دهنده توانایی سازه در تحمل بارهای مختلف به عنوان مثال بار مرده، بار زنده، بار زلزله، بار باد و غیره است. مقاومت بتن را می توان با آزمایش های مختلفی که بر روی آن انجام می شود مانند مقاومت فشاری، مقاومت کششی و مقاومت خمشی اندازه گیری کرد. جدای از آزمایشات فوق، عوامل مختلفی نیز وجود دارد که می تواند بر مقاومت بتن نیز تأثیر بگذارد که در که ادامه بررسی می کنیم.

هنگام کار با بتن، عوامل متعددی وجود دارد که بر استحکام کلی ماده نهایی تأثیر می گذارد. برای ایجاد مقاومت مورد نظر برای بتن تازه، همه این عوامل باید در نظر گرفته شوند، زیرا همه آنها نقش مهمی در گیرش و شکل گیری محصول دارند.

 

6 عامل اصلی موثر بر مقاومت بتن

 

1.کیفیت مواد اولیه

عامل اولیه ای که باید در هنگام ایجاد بتن مورد توجه قرار گیرد، مواد اولیه ای است که می خواهید برای ساخت بتن مذکور استفاده کنید. بتن از چهار قسمت تشکیل شده است. سیمان، آب، سنگدانه درشت و شن و ماسه یا سنگدانه ریز و کیفیت همه این اجزا بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد.

کیفیت سیمان مصرفی باید مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که نوع سیمان مناسب برای نقش مورد نظر است، اگرچه از نظر استحکام مهمترین جنبه ها ظرافت سیمان است، زیرا هر چه سیمان ریزتر باشد سریعتر مخلوط هیدراته می شود و در نتیجه با خشک شدن سریعتر استحکام می یابد و تاریخ ساخت به عنوان سیمان قابلیت استحکام بخشی خود را به مرور زمان از دست می دهد (تقریباً در عرض 3 ماه از تاریخ تولید آن).

سنگدانه دارای اجزای متعددی است که هنگام برنامه ریزی برای ساخت بتن باید در نظر گرفته شود، مانند اندازه، شکل و بافت آن. همچنین انواع مختلفی از سنگدانه ها مانند سنگدانه های طبیعی ، شن و ماسه، سنگ خرد شده معمولا سنگ استخراج شده یا حفاری شده و سنگدانه بازیافتی ساخته شده از ضایعات ساختمانی یا بتن تخریب شده وجود دارد. برای بتن با مقاومت بالا، توصیه می شود از سنگ خرد شده یا سنگدانه بازیافتی استفاده کنید، زیرا فرآیند خرد کردن سنگدانه ها را با کیفیت تراکم قوی آغشته می کند و استفاده از مواد بازیافتی به این معنی است که شما از محصولاتی استفاده می کنید که قبلاً فرآیند را طی کرده و چسبانده شده اند. با سایر مواد خام، بنابراین، در اصل، شما از بتن از قبل موجود برای ساخت بتن بیشتر استفاده می کنید.

ماسه‌ای که به شما امکان می‌دهد قوی‌ترین شکل بتن را بسازید، ماسه تیز است که به عنوان شن یا ماسه بتن نیز شناخته می‌شود. این ماسه درشت که معمولاً از گرانیت یا سنگ آهک ساخته می‌شود، نسبت به سایر انواع ماسه بافت شن‌تری دارد و به شدت فیلتر می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سنگ یا ناخالصی بزرگی در آن وجود ندارد.

 

2.نسبت آب / سیمان / سنگدانه

نسبتی که در آن اجزای مختلف بتن را با هم اضافه می‌کنید، یک عامل فوق‌العاده کلیدی در ایجاد بتن قوی یا ضعیف است. با افزودن کم و بیش فقط یکی از مواد خام، فرم کاملاً متفاوتی از بتن ایجاد می‌شود و در حالی که اشکال مختلف بتن در شرایط مختلف بهتر استفاده می‌شوند، برای ایجاد قوی‌ترین فرم بتن، توصیه می‌شود از نسبتی استفاده کنید. 1:2:3:0.5، 1 قسمت سیمان، 2 قسمت ماسه، 3 قسمت سنگدانه و 0.5 قسمت آب. با افزودن آب کمتر، مخلوط خشک کن ایجاد می کنید، به این معنی که بتن با سرعت بیشتری شروع به انجماد و استحکام می کند و با افزودن سیمان بیشتر و شن و ماسه کمتر، مقدار بیشتری از عامل اتصال دهنده را برای مخلوط فراهم می کنید تا به ایجاد یک ترکیب کمک کند.

 

3.فشرده سازی

متراکم کردن بتن در طی فرآیند گیرش تاثیر زیادی بر چسبندگی سنگدانه و سیمان دارد. هرچه تراکم بتن کمتر باشد، فضای خالی و حفره های هوای بیشتری بین سنگدانه ها خواهید داشت، به این معنی که مقاومت بتن به طور مستقیم با فشردگی بتن مرطوب ارتباط دارد. اگر بتن ضعیف فشرده شود و با 5 تا 10 درصد فضای خالی پر شود، مقاومت محصول نهایی تقریباً 30 تا 40 درصد کاهش می یابد، بنابراین ضروری است که برای هر پروژه ای که کار می کنید، به مقاومت فشاری صحیح بتن دست یابید.

 

4.درجه حرارت

گرما نقش کلیدی در مقاومت بتن ایفا می کند، هر چند این یک همبستگی ساده بین دما و مقاومت بتن نیست. بتنی که در دمای بالاتر خشک می شود البته سریعتر از بتن خشک شده در دمای پایین تر استحکام می یابد، اما در دراز مدت مقاومت خالص بتنی که در دمای بالاتر خشک شده کمتر خواهد بود، زیرا سیمان زمان کمتری برای تشکیل پیوندهای خوش ساختار دارد و متخلخل تر خواهد بود. برای دستیابی به قوی ترین اتصالات، باید حد وسطی برای خشک کردن بتن در دمایی پیدا کنید که سیمان بیش از حد متخلخل و زودتر خشک نشود، بلکه بتن نیز با سرعت معقولی خشک شود. قبل از اینکه هوای زیاد و فضای خالی محصول نهایی را پر کند، پیوندها تشکیل می شوند. اگر می خواهید پس از 28 روز گیرش به قوی ترین فرم بتن برسید، توصیه می شود دمای بین 12 تا 22 درجه سانتی گراد را حفظ کنید.

 

5.پخت

عمل آوری بتن فرآیندی است که در آن به بتن خشک شده اجازه می دهید در یک محیط کنترل شده پیر شود تا به خواص مورد نظر یعنی مقاومت دست یابد. عمل آوری مستلزم چندین جنبه است . عمدتاً دما و تراکم بتن، اما فرآیند پخت دارای چند عامل دیگر است که باید در نظر گرفته شود. رطوبت محیطی که بتن خود را در آن پخت می‌کنید به شدت بر مقاومت تأثیر می‌گذارد زیرا سیمان برای تکمیل فرآیند هیدراتاسیون به رطوبت مداوم، در سطوح بالا، در حدود 85 تا 90 درصد رطوبت نیاز دارد. زمان عمل آوری همچنین بر خواص محصول نهایی تأثیر می گذارد، زیرا این نشان دهنده مدت زمانی است که بتن باید واکنش های داخلی خود را تکمیل کند و به حالت دلخواه شما برسد. به طور معمول، فرآیندهای کرگیری بتن بسته به نوع و استفاده بعدی بتن می تواند متفاوت باشد، اما برای بهترین نتیجه، قانون کلی این است که اجازه دهید بتن تا 28 روز عمل کند.

 

6.سن

در حالی که این بیشتر یک عامل بلندمدت است، ارتباط مستقیمی بین مقاومت و سن بتن وجود دارد، اگر تحت تأثیر عوامل خارجی نامطلوب قرار نگیرد. مطالعات متعددی نشان داده است که مقاومت بتن می تواند از مقاومت اولیه آن پس از 28 روز دو یا سه برابر شود و پس از 10، 25 یا 50 سال مقاومت آن افزایش یابد. همه عواملی که قبلاً در این مقاله مورد بحث قرار گرفت، بر این متغیر تأثیر می‌گذارند، و در حالی که تصور اینکه بتن شما در طی یک دهه چقدر استحکام خواهد داشت ممکن است در خط مقدم ذهن شما نباشد، اهمیت مقاومت افزایش می‌یابد، اگر شرایط وجود داشته باشد و باید این را به یک عامل مهم در هنگام برنامه ریزی برای استفاده از بتن برای پروژه های خاص تبدیل کند.

 

بنابراین شما می توانید در ساخت سازه های خود از بتن و مواد مورد نیاز موجود در مجموعه تخصصی مانیسیل که در بهترین و با کیفیت ترین حالت ممکن و با قیمت های مناسب عرضه می شوند، استفاده کنید.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − نه =