کیورینگ بتن

WhatsApp
Telegram
Email

کیورینگ(عمل آوری) بتن و هدف از انجام آن

 

همانطور که ما سازه های بتنی می سازیم، دانستن توانایی آنها برای تحمل بار فشاری و یافتن راه هایی برای بهبود آن مهم است. بنابراین، در اینجا به بررسی کیورینگ بتن یا به اصطلاح عمل آوری بتن و مزایای تکنیک های عملی برای افزایش مقاومت فشاری بتن می پردازیم.

 

کیورینگ بتن چیست؟

کیورینگ بتن فرآیند حفظ رطوبت کافی در بتن در محدوده دمایی مناسب به منظور کمک به هیدراتاسیون سیمان در سنین اولیه است. هیدراتاسیون واکنش شیمیایی بین سیمان و آب است که منجر به تشکیل مواد شیمیایی مختلف می شود که به گیرش و سخت شدن کمک می کند. برخی از عوامل موثر بر فرآیند هیدراتاسیون عبارتند از: دمای اولیه بتن، دمای هوای محیط، ابعاد بتن و طرح اختلاط. بنابراین، برای موفقیت این فرآیند، بتن درجا باید دارای رطوبت کافی و دمایی باشد که به نفع این واکنش شیمیایی با سرعت سریع و مداوم باشد.

طبق گفته مجموعه تخصصی عایق بندی سازه مانیسیل، حداقل دوره پخت مربوط به دستیابی به 70 درصد مقاومت فشاری بتن را توصیه می کنند. مشخصات می گوید که این می تواند پس از هفت روز درمان اتفاق بیفتد. با این حال، زمانی که بتن در دماهای بالاتر عمل می کند، یا زمانی که از افزودنی های بتن خاصی در مخلوط بتن استفاده می شود، می توان به سرعت به مقاومت 70% رسید. به طور مشابه، زمانی که بتن یا دمای محیط کمتر است، ممکن است زمان بیشتری برای کیورینگ بتن مورد نیاز باشد. به طور معمول، دمای کیورینگ بتن ایده آل 20 درجه فارنهایت یا 68 درجه فارنهایت است.

 

چرا کیورینگ بتن مهم است!

کنترل دقیق رطوبت و دمای بتن در محل شما در حین کرگیری بخش مهمی از کنترل کیفیت و تضمین کیفیت سازه بتنی شما است. تکنیک های کرگیری مناسب از خشک شدن، انقباض ویا ترک خوردن بتن درجا جلوگیری می کند. این در نهایت بر عملکرد ساختار شما، به ویژه در ناحیه پوشش تأثیر می گذارد.کیورینگ بتن باید به محض قرار گرفتن انجام شود. همچنین ضروری است که نظارت بر شرایط کیورینگ بتن به مدت هفت روز به طور مداوم انجام شود. اگر آب قبل از اینکه به حداکثر مقاومت خود برسد از بتن تبخیر شود، برای هیدراته شدن کامل سیمان و دستیابی به حداکثر مقاومت فشاری بتن، مقدار کافی باقی نخواهد ماند. این امر به ویژه در شرایط آب و هوایی شدید صادق است زیرا عوامل محیطی مختلف می توانند بر روی دال بتنی تأثیر بگذارند. بنابراین، توسعه مقاومت بتن شما می تواند به خطر بیفتد.

 

3 تکنیک برای  کارآمد بودن کیورینگ بتن

 

کیورینگ بتن

 

عوامل زیادی بر سرعت تبخیر آب از بتن تازه کار گذاشته شده تأثیر می گذارد. این شامل دمای هوا، رطوبت، دمای بتن و سرعت باد است. در نتیجه، تکنیک های زیادی برای کمک به بتن برای حفظ رطوبت در سنین پایین وجود دارد. این روش ها می توانند:

 

1.حفظ وجود آب در بتن در طول دوره سخت شدن اولیه

2.کاهش اتلاف آب از سطح بتن

3.افزایش مقاومت بتن با تامین گرما و رطوبت اضافی

 

روش یا ترکیبی از روش ها انتخاب شده به عواملی مانند در دسترس بودن مواد پخت، اندازه، شکل، سن بتن، امکانات تولید در محل یا در کارخانه، ظاهر زیبایی و اقتصادی بستگی دارد. در نتیجه، کیورینگ بتن اغلب شامل مجموعه ای از مراحل است که در زمان خاصی با افزایش سن بتن استفاده می شود. درجه سخت شدن بتن زمان اجرای عمل را تعیین می کند تا از آسیب دیدن سطح بتن جلوگیری شود.

 

1) حفظ رطوبت

 

  • حوض و غوطه ور شدن

به طور معمول، حوضچه سطوح مسطح مانند پیاده روها و کف را درمان می کند زیرا خاک و ماسه اطراف سطح بتن می توانند حوضچه ای از آب را حفظ کنند. حوض یک روش ایده آل برای جلوگیری از هدر رفتن رطوبت از بتن است. همچنین برای حفظ دمای یکنواخت در سراسر بتن موثر است. غوطه ور شدن یک عنصر بتنی تمام شده معمولاً برای عمل آوری نمونه های آزمایشی استفاده می شود.

 

  • سمپاشی و مه پاشی

اسپری و مه پاشی زمانی مفید است که دمای محیط بسیار بالاتر از انجماد باشد و رطوبت هوا کم باشد. مه از طریق نازل ها یا سمپاش ها اعمال می شود تا رطوبت نسبی هوا را روی سطوح صاف افزایش دهد و در نتیجه تبخیر از سطح را کاهش دهد. مه پاش برای به حداقل رساندن ترک خوردگی پلاستیک عمل می کند. اگر پاشیدن در فواصل زمانی صورت می گیرد، مواد مشابه می تواند از خشک شدن بتن در فاصله بین استفاده از آب جلوگیری کند. در غیر این صورت، چرخه های متناوب خیس کردن و خشک کردن می تواند باعث ترک خوردن سطح شود.

 

  • پوشش های مرطوب اشباع شده

برای فرآیند پخت، معمولاً از پوشش‌های مرطوب اشباع شده با آب استفاده می‌شود. مواد باید به محض اینکه بتن به اندازه کافی سفت شد برای جلوگیری از آسیب سطح قرار داده شود. آنها باید دائماً مرطوب بمانند تا یک لایه آب در طول دوره پخت روی سطح بتن باقی بماند.

 

  • فرم های چپ در محل

قالب‌های جابجا شده معمولاً محافظت رضایت‌بخشی در برابر از دست دادن رطوبت برای سطوح بتنی شکل‌دهی شده ارائه می‌کنند. فرم ها معمولاً تا زمانی که برنامه ساخت و ساز اجازه می دهد در جای خود باقی می مانند. اگر قالب ها چوبی هستند، باید رطوبت را حفظ کنند، به خصوص در هوای گرم و خشک.

 

2) کاهش اتلاف آب

 

  • پوشش بتن با کاغذ یا ورق های پلاستیکی غیر قابل نفوذ

کاغذ و ورق های پلاستیکی غیرقابل نفوذ را می توان روی بتن کاملا مرطوب مانند فیلم پلی اتیلن اعمال کرد. این ماده یک بازدارنده رطوبت سبک و موثر است که به راحتی اعمال می شود. در حین جاگذاری، سطح بتن باید به اندازه کافی سخت باشد تا از آسیب به سطح جلوگیری شود.

 

  • استفاده از ترکیبات کیورینگ تشکیل دهنده غشا

ترکیبات کرگیری غشایی عمل می کنند تا تبخیر رطوبت از بتن را کند یا کاهش دهند. آنها می توانند شفاف یا نیمه شفاف و دارای رنگدانه سفید باشند. ترکیبات رنگدانه سفید برای شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی برای انعکاس تابش خورشید توصیه می شود. ترکیبات پخت باید بلافاصله پس از اتمام نهایی اعمال شوند .

 

3) تسریع افزایش مقاومت بتن

 

  • بخار زنده

بخار زنده و بخار پرفشار دو روش پخت با بخار هستند. دمای بخار زنده باید در حدود 140 درجه فارنهایت یا کمتر حفظ شود تا زمانی که مقاومت بتن مورد نظر به دست آید.

 

  • کویل های گرمایشی

کویل های گرمایش معمولاً به عنوان عناصر تعبیه شده در نزدیکی سطح عناصر بتنی کار می کنند. هدف آنها محافظت از بتن در برابر یخ زدگی در طول بتن ریزی در هوای سرد است.

 

  • فرم ها یا پدهای گرم شده الکتریکی

تولیدکنندگان بتن پیش ساخته عمدتاً در کیورینگ بتن از فرم ها یا پدهای گرم شده الکتریکی استفاده می کنند.

 

  • پتوهای بتنی

پتوهای عایق بتنی برای پوشاندن و عایق کاری سطوح بتنی در معرض دمای انجماد در طول دوره کیورینگ بتن هستند. هنگام استفاده از پتوهای بتنی، باید مطمئن شویم که بتن به اندازه کافی سخت است تا از آسیب سطحی جلوگیری شود.

 

اصطلاحات عمل آوری و خشک کردن اغلب با توجه به شرایط رطوبتی صفحات بتنی جدید به جای یکدیگر استفاده می شوند. تعاریف زیر این اصطلاحات را روشن می کند.

 

خشک کردن و پخت در کیورینگ بتن

 

  • پخت

کیورینگ بتن به عنوان تامین رطوبت، دما و زمان کافی برای اجازه دادن به بتن برای دستیابی به خواص مطلوب برای استفاده مورد نظر تعریف می شود. این به معنای حفظ رطوبت نسبی در بتن بیش از 80 درصد، دمای بیش از 50 درجه فارنهایت و برای مدت زمانی معمولاً بین 3 تا 14 روز بسته به کاربرد خاص است. هنگامی که این توصیه ها به درستی مشخص و در میدان انجام شود، خواص نهایی مخلوط بتن حاصل می شود.

 

  • خشك كردن

خشک کردن بتن به عنوان فراهم کردن شرایط مناسب برای رسیدن بتن به شرایط رطوبتی مناسب برای استفاده مورد نظر تعریف می شود. شرایط رطوبتی یک دال بتنی برای اعمال پوشش های کف حساس به رطوبت مانند کاشی ترکیبی وینیل، مشمع کف اتاق، کفپوش چوبی و پوشش غیر قابل تنفس مانند کفپوش اپوکسی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =