چسب آب بندی ساختمان (معرفی، کاربرد و روش استفاده)

WhatsApp
Telegram
Email

ساختمان ها باید علاوه بر زیبایی و کارایی قابلیت پایداری و مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی را داشته باشند. یکی از شایع ترین مشکلات ساختمان ها نفوذ آب و رطوبت به داخل آن ها می باشد که می تواند سکونت در آن ها را با مشکل مواجه کند و باعث خرابی و تخریب سازه شود. از سوی دیگر با گسترش صنایع مختلف، صنعت ساختمان سازی نیز متحول شده است و مواد جدیدی با کارایی و عملکرد بهتری جایگزین روش های قدیمی شده اند. به گونه ای که این مشکلات به سادگی با کمک چسب آب بندی ساختمان قابل پیشگیری و رفع هستند و نیاز به روش های سنتی را برطرف می نمایند. در این مقاله از سایت مانیسیل شما را با این مواد، اهمیت کاربرد و نکات ایمنی کار با آن ها بیشتر آشنا می کنیم.

همان طور که از نام آن پیداست چسب آب بندی نوعی مادۀ چسبنده است که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به داخل ساختمان و سازه های مختلف به کار می رود. در واقع شکاف ها و ترک های سازه ها با این مواد پر می شوند تا از مشکلات  احتمالی رطوبت و آب در امان بمانند. چسب های آب بندی جایگزین مواد قدیمی عایق بندی سنتی مانند قیرگونی و ایزوگام  شده اند.

این چسب ها بسته به نوع کاربرد از ترکیبات مختلفی مانند پلیمرهای پایه اپوکسی، پلی اورتان و سیلیکون ساخته می شوند تا برای مصارف گوناگون مواد مناسبی داشته باشند.

ویژگی های چسب آب بندی چیست؟

ویژگی های چسب آب بندی چیست؟

چسب آب بندی یکی از مهم ترین موادی است که در قسمت های مختلف ساختمان به کار می رود. مزیت اصلی آن ایجاد عایق در برابر نفوذ آب و رطوبت است. ویژگی های زیر مکمل این مورد هستند تا کارایی آن را بهبود بخشند:

  • پیاده سازی آسان عملیات عایق بندی بدون نیاز به تخریب یا عملیات خاصی مانند مهره و پرچ
  • گستردگی کاربرد آن به دلیل ایجاد پیوند قوی بین سازه و چسب بلافاصله پس از مصرف بر روی سطوح مختلف مانند کاشی، چوب، آهن و بتن و غیره.
  • مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی دارند به طوری که بازه دمایی منفی 75 تا 350 درجه بالای صفر را تحمل می کنند.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده و فرسایشی مانند دی اکسید کربن و اشعه ماوراء بنفش
  • سازگار با محیط زیست

چند نوع چسب آب بندی ساختمان وجود دارد؟

تقسیم بندی چسب های آب بندی می تواند بر حسب مواد به کار رفته در آن ها و یا محل مناسب به کار گیری آن ها انجام شود. در زیر با انواع چسب آب بندی آشنا می شویم:

چسب آب بندی پلی اورتان: این چسب ها بر پایه پلی اورتان ساخته می شوند و در بازار به دو صورت تک جزئی و دو جزئی موجود هستند. چسب های پلی اورتان به صورت کلی برای پر کردن درزها و یا آب بندی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ساخت مبلمان، کفش و البته ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه از چسب ها به دلیل ویژگی های برجسته ای چون انعطاف پذیری بالا، قابلیت رنگ پذیری و چسبندگی بالا به مصالح گوناگون ساختمانی کاربرد گسترده ای دارد. با این حال قیمت بالایی دارند و زمان خشک شدن طولانی نیاز دارد.

چسب آب بندی شیشه و کاشی: این نوع چسب ها در دو فرم مایع و خمیری به فروش می رسند و با کمک قلمو و پیستوله بر روی سطوح شیشه و کاشی اجرا می شوند. عایق کاری با این نوع چسب آب بندی به دلیل عدم نیاز به سیمان کاری و پلاستر و نیز قابلیت ایزولاسیون بالا و کاربرد حجم کم مواد، هزینه و زمان کمی می طلبند.

چسب های مخصوص آب بندی بتن: این نوع چسب ها موادی هستند که بدون نیاز به آب چسبندگی بتن و قطعات بتنی را افزایش می دهند و در پروژه های ساختمانی و عمرانی برای افزایش مقاومت اتصالات بتنی در برابر فشار، خمش، تنش، آب، رطوبت  و تغییرات دمایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای چسب آب بندی ساختمان چیست؟

مزایای چسب آب بندی ساختمان چیست؟

انواع چسب های آب بندی برای سطوح مختلف ساختمانی از جمله دیوارها، پنجره ها، پشت بام، سقف ها، پایه ها و غیره به کار گرفته می شود تا مزیت های زیر را برای صاحبان ساختمان داشته باشد:

  • مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • مقاومت ساختمان در برابر شرایط آب و هوایی
  • کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان
  • بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان

برای کاربرد ایمن چسب آب بندی ساختمان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

راهنمای درج شده بر روی برچسب های بسته بندی این مواد بهترین منبع برای استفاده ایمن از چسب های آب بندی هستند. با این حال توجه به نکات زیر می تواند  سطح ایمنی شما و کارایی این مواد را افزایش دهد:

  • سلامت شما در اولویت است پس خود را ملزم کنید که حتما هنگام کار با این مواد از وسایل حفاظتی مانند لباس، عینک، دستکش و ماسک استفاده کنید. زیرا ترکیبات شیمیایی و بخارات گازهای سمی و بوی نامطبوع چسب های آب بندی می توانند کار با آن ها را خطرناک و ناخوشایند کنند.
  • شرایط محیطی را برای کار با این چسب ها جدی بگیرید. تهویه مناسب محیط می تواند بخارات ناشی از چسب را با بهبود جریان هوا خارج کند. علاوه بر این کارایی آن ها برای آب بندی محیط های مرطوب کم است و باید در چنین شرایطی اجرا نشود.
  • برای انبار کردن آن ها از محیط خشک و به دور از نور خورشید استفاده کنید تا بهترین کارایی را داشته باشند. همچنین این مواد قابلیت اشتعال پذیری بالایی دارند و برای رفع خطر انفجار باید از منابع آتش دور باشند .

سخن پایانی

 استفاده از انواع چسب آب بندی ساختمان سبب می شود از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری شود. بنابراین این چسب ها طول عمر سازه را افزایش می دهند و کیفیت آن را برای سکونت بهبود می بخشند و موجب کاهش بار مالی صاحبان ساختمان می شوند.

 فروشگاه اینترنتی مانیسل در خدمت شماست تا بتوانید بهترین برندهای چسب آب بندی ساختمان را با مناسب ترین قیمت تهیه کنید.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =