تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت

WhatsApp
Telegram
Email

آب بندی سازه ها یکی از مهمترین مراحل پروژه های ساخت و ساز است که باید با دقت و هوشمندی بیشتری انجام شود تا از حرکت و انتقال آب در آن ها جلوگیری به عمل آید و یک مانع مناسب در مقابل آسیب سازه و کاهش طول عمر آن ایجاد شود. روش های مختلفی برای آب بندی سازه ها وجود دارند، اما دو روش پرکاربرد و مهم آب بندی فشار مثبت و منفی هستند. در این مقاله از سایت مانیسیل ابتدا با هر دو نوع آب بندی آشنا می شویم و سپس با مقایسه هر دو مورد به تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت می رسیم. اگر کنجکاو هستید که با این دو نوع روش عایق کاری آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

تقسیم بندی آب بندی بر اساس فشار آب

آب بندی سازه ها بر اساس فشار آب به دو دستۀ آب بندی فشار مثبت و منفی تقسیم بندی می شوند. چنانچه فشار آب از دورن سیستم به بیرون آن باشد، آن را فشار مثبت آب در نظر می گیرند و برعکس فشار منفی به هر فشاری که از سمت بیرون سیستم به داخل آن وارد می شود، گفته می شود. هر سازه یا هریک از اجزای ساختمان دارای یک فشار تعریف شده ای است و باید مطابق با آن عایق بندی و آب بندی شوند تا کارایی لازم را داشته باشند. در زیر با هر دو نوع آب بندی آشنا می شویم.

آب بندی فشار مثبت چیست؟

آب بندی فشار مثبت نوعی از آب بندی است که برای کنترل فشار داخل به خارج انجام می شود و در واقع از خروج آب از سازه جلوگیری می کند. در صنعت ساختمان سازی برای آب بندی سرویس بهداشتی، تراس، آشپزخانه و حمام از این روش استفاده می شود. حساسیت آب بندی فشار مثبت سبب می شود تا برای اجرای صحیح نیازمند موادی مقاوم و مستحکم باشیم. کاشی کاری، روکش هایی مانند رزین های اپوکسی و فوم ها و اسپری های پلی اورتان از موادی هستند که برای این نوع آب بندی در سازه های مختلف به کار می روند.

آب بندی فشار منفی چیست؟

 آب بندی فشار منفی یا آب بندی فشار هیدرواستاتیک منفی به نوعی از آب بندی اشاره دارد که با استفاده از فشار منفی جلوی نفوذ آب و رطوبت به درون سازه گرفته می شود. این روش به دو طریق عمل می کند یا آب اصلا وارد سازه نمی شود و یا پس از ورود سریعاً به خارج از آن انتقال می یابد. در زیرزمین ساختمان ها، پارکینگ ها و چاله های آسانسور از این روش استفاده می شود.

همزمانی آب بندی فشار مثبت و منفی

جدای از تفاوت آب بندی فشار مثبت و منفی برخی از سازه ها برای رسیدن به حداکثر مقاومت نیازمند اجرای همزمان عایق بندی فشار مثبت و منفی هستند. در واقع در پروژه هایی که فشار از هر دو طرف به سطح وارد می شود، به دلیل تاثیر فشار آب از داخل و نیز فشار آب از خارج بر روی سازه برای عایق بندی کامل از هر دو روش به صورت همزمان  و در کنار هم استفاده می شود. به طور مثال در مخازن و استخرهایی که درون زمین قرار دارند از این روش استفاده می شود. این روش هزینه و بودجه زیادی نیازمند است.

روش های اجرای آب بندی فشار مثبت و فشار منفی

روش های اجرای آب بندی فشار مثبت و فشار منفی

هر دو نوع آب بندی می توانند در مراحل ساخت و یا ترمیم و بازسازی مورد اسفتاده قرار گیرند. توجه به نکات زیر برای اجرای آن ها ضروری است:

آب بندی فشار مثبت: قبل از اقدام به اجرا باید سطح مورد نظر کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد و با کمک مواد مناسب عایق بندی انجام شود.

آب بندی فشار منفی: برای این نوع آب بندی باید ابتدا محفظه کاملا از آب خالی شود و فرصت کافی برای خشک شدن به آن داده شود و سپس تمهیدات لازم برای عایق بندی انجام شود.

اهمیت اجرای آب بندی فشار منفی و مثبت

آب بندی ها با هدف عمومی عایق بندی سازه ها در برابر آب و رطوبت انجام می شوند. در لیست زیر به اهمیت این دو نوع روش عایق کاری اشاره شده است:

  • حفظ سازه از آسیب های احتمالی
  • کاهش هزینه های تعمیر و نوسازی و افزایش طول عمر آن
  • بالا بردن سطح مقاومت سازه در برابر آسیب های مکانیکی و ضربه
  • کاهش هدر رفت انرژی و جلوگیری از افزایش مصرف برق و سوخت

تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت

تا این قسمت از مقاله تا حدودی با هر دو نوع آب بندی آشنا شدیم و متوجه تفاوت هایی از آن ها شدیم. در این بخش به صورت ویژه به تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت می پردازیم:

  • جهت فشار: همان طور که در تعاریف آب بندی ها اشاره شد آب بندی های فشار مثبت و منفی از لحاظ جهت فشار با هم متفاوت هستند. در سازه هایی که نیاز به جلوگیری از ورود آب هستند از فشار منفی و در سازه هایی که نیاز دارند از خروج آب جلوگیری شود از فشارمثبت استفاده می شود. پس جهت فشار آن ها با هم متفاوت است.
  • محل اجرا: آب بندی مثبت در هر بخش از ساختمان قابل اجراست اما آب بندی منفی معمولا برای قسمت های بالایی و پایینی سازه مثل چاله آسانسور یا پارکینگ استفاده می شود.
  • هزینه و پیچیدگی اجرای پروژه: هر کدام از روش ها نیاز به بستر مناسب و مواد خاصی هستند که هزینه و پیچیدگی های خود را دارند. به طور مثال ممکن است برای اجرای نوع منفی آب بندی نیاز به حفاری و نصب یک پوشش ضد آب باشد که زمان و هزینه بیشتری را می طلبد. همچنین در آب بندی مثبت سازه ها ممکن است نیاز به استفاده از سیستم های زهکشی اختصاصی داشته باشیم که علاوه بر پیچیدگی هزینه پروژه را افزایش می دهد.

تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت

سخن پایانی

آب بندی و عایق کاری یکی از مهمترین مراحل ساخت و نگهداری سازه ها می باشد. در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت آب بندی فشار منفی و فشار مثبت آشنا کنیم و در کنار آن به شناخت بیشتر هر دو نوع آب بندی کمک کنیم. در پایان برای تهیه مواد و مصالح مورد نیاز آب بندی فشار مثبت و فشار منفی می توانید از خدمات فروشگاه آنلاین مانیسل استفاده کنید و یک خرید راحت و با کیفیت را تجربه کنید.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =