صفر تا صد نحوه آب بندی روف گاردن

WhatsApp
Telegram
Email

روف گاردن محیط های سبز و منحصر به فردی هستند که پشت بام خانه ها را به یک محیط زیبا تبدیل می کنند و برای بهبود کیفیت ساختمان و حفاظت از آن در برابر تغییرات دمایی بسیار مفید هستند. اما این محیط سبز در عین مفید بودن می تواند با عایق بندی نامناسب به یک مشکل تبدیل شود و با نفوذ آب از این فضا به داخل ساختمان شما را متحمل خسارت نماید. در این مقاله از سایت مانیسیل قصد داریم به نحوه آب بندی روف گاردن بپردازیم. با این مقاله همراه باشید تا همچنان بتوانید یک بام سبز زیبا داشته باشید.

نحوه آب بندی روف گاردن ها با توجه به نوع آن ها

تیتر این بخش نشان می دهد که روف گاردن ها انواع مختلفی دارند و نحوه پیاده سازی  آن ها نیاز عایق بندی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بخش با انواع آن و  محافظت از ساختمان در برابر آسیب های هر یک آشنا می شویم:

  • روف گاردن با سیستم گسترده: این نوع روف گاردن برای ساختمان هایی که تحمل بار اضافی زیادی ندارد قابل اجراست. در طراحی آن از گیاهانی استفاده می شود که علفی هستند و نیاز به بستر کم عمقی برای رشد دارند.
  • روف گاردن با سیستم مدولار یا جعبه گیاه: در طراحی این سیستم از روف گاردن، از فلاورباکس استفاده شود و به طبع جا به جایی آن ها امکان پذیر است. با توجه به وسعت فضا می توان از آلاچیق، نیمکت و آب نما برای زیبایی بیشتر و کارایی آن استفاده کرد.
  • روف گاردن با سیستم فشرده: این سیستم که با نام روف گاردن فشرده نیز شناخته می شود، امکان کاشت انواع گیاهان و درختچه ها وجود دارد و می توان فضایی مانند پارک طراحی کرد.

نکته: با توجه به توضیحات بالا نتیجه می گیریم که سیستم مدولار با توجه به کاشت گیاهان در گلدان ها و استفاده از محیط حفاظت شده برای گیاهان حساسیت کمتری برای آب بندی سقفی دارد و باید به آب بندی فلاورباکس ها توجه شود. اما دو نوع گسترده و فشرده نیاز به یک عایق رطوبتی مقاوم سقفی هستند. به عنوان نکته آخر دو نوع فشرده و مدولار برای اجرا در شرایط اقلیمی ایران مناسبترند و می توانند زینت بخش سقف خانه های شما باشند.

نکات مهم انتخاب عایق روف گاردن

نکات مهم انتخاب عایق روف گاردن

علاوه بر نحوه آب بندی روف گاردن، مشخصات غشایی که برای آب بندی روف گاردن به کار می رود، باید عملکرد صحیح آن را تضمین کند. موارد زیر کیفیت عایق را نشان می دهد:

  • توانایی مقاومت در برابر نفوذ ریشۀ گیاهان
  • هزینه مقرون به صرفه
  • توانایی مقاومت بالا نسبت به شرایط جوی به طور مثال در برابر تغییرات شدید دمایی و اشعه ماوراء بنفش دوام خوبی داشته باشد.
  • مقاومت بالا نسبت به نفوذ آب و رطوبت به گونه ای که بتواند شرایط غوطه ور را برای مدت قابل توجهی تحمل نماید.
  • انعطاف پذیری برای تحمل ضربات حین عایق کاری و نیز قابلیت اجرا در اتصالات و تقاطع های ساختمانی نیز داشته باشد.
  • پشتیبانی از وزن بالا برای مقاومت در برابر وزن ابزار، خاک و گیاهان
  • مقاومت در برابر عوامل خورنده مانند مواد شیمیایی خاک، آب و همچنین حشرات
  • سبک وزن باشد تا از ایجاد بار اضافی بر روی سقف جلوگیری کند.
  • ضد حریق باشد تا در صورت بروز آتش سوزی از انتقال آن به دیگر قسمت های سقف جلوگیری کند.
  • طول عمر بالا داشته باشد. زیرا هزینه تعمیر و نگهداری زیرسازی روف گاردن بالاست.

مراحل زیرسازی روف گاردن

روند زیر به طور کلی نحوه آب بندی روف گاردن را در 5 مرحله به ترتیب نشان می دهد:

  • لایه عایق رطوبتی: این بخش اولین لایه و به عبارتی لایه زیرین در عایق بندی بام سبز است که پیشنهاد می شود از ایزوگام برای شرایط ایران استفاده کنید. زیرا هزینه پروژه را کاهش می دهد و در کنار سهولت اجرا عمر طولانی نیز دارد. این کار در دو مرحله انجام می شود و نیاز به تست آب بندی دارد.
  • لایه ژئوممبران: دومین لایه عایق بندی روف گاردن که پس از لایه عایق رطوبتی اجرا می شود، لایه ضد ریشه نیز نامیده می شود. زیرا نفوذپذیری بسیار کمی دارد. این لایه با استفاده از مواد پیش ساخته ای مانند تخته های پلی استایرن اکسترود شده XPS و فوم پلی اورتان پیاده سازی می شود.
  • لایه ژئوتکستایل: این لایه بر روی لایه ضد ریشه اجرا می شود و دو هدف کلی را برای دوام ساختمان در برابر مشکلات روف گاردن بر عهده دارد: برای کاهش استرس و فشار روف گاردن روی لایه های زیرین و همچنین تامین اهدافی مانند ذخیزه آب و رطوبت و هدایت تدریجی آب مازاد به سمت خروجی آب باران. برای این لایه باید از منسوجات نفوذپذیر مصنوعی پلیمری مانند پلی استر یا پلی پروپیلن استفاده کنید.
  • لایه زهکشی یا لایه ژئودرین: یکی از ویژگی هایی که در نحوه آب بندی روف گاردن حتما باید به آن توجه شود، زهکشی آب و هوادهی به ریشه گیاهان است. این لایه آب های اضافی را جمع آوری و به سمت لوله های زهکش هدایت می نماید. این بخش با کمک پنل های مشبک از جنس پلی اتیلن سنگین اجرا می شود.
  • لایه فیلتر خاک: این ورقه آخرین مرحله عایق بندی روف گاردن که بر روی لایه زهکش ایجاد می شود و در تماس با خاک مخصوص کاشت قرار می گیرد. این ورقه برای محافظت از خاک در برابر شست شو و ممانعت از ورود خاک به لایه زهکش ایجاد می شود و به همین دلیل نام لایه فیلتر را به خود گرفته است. برای اجرای این لایه می توان از موادی با جنس پلی استر یا پلی پروپیلن استفاده کرد.

مراحل زیرسازی روف گاردن

سخن پایانی

 آب بندی روف گاردن بیشتر از طراحی آن اهمیت دارد. سلامتی ساختمان نباید فدای زیبایی آن شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع زیرسازی و نحوه آب بندی روف گاردن آشنا کنیم و نکاتی را که برای خرید مواد مورد نیاز برای این عایق کاری نیاز دارید را مفصلاً توضیح دهیم تا شما یک خرید مطمئن و باکیفیت داشته باشید. برای تجربه این خرید می توانید از خدمات فروشگاه انلاین مانیسل استفاده کنید.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + سه =