مقاوم سازی به روش تزریق رزین اپوکسی

WhatsApp
Telegram
Email

از روش تزریق رزین اپوکسی برای مقاوم سازی سازه های مختلف از جمله سازه های بتنی استفاده می ‌شود. روش تزریق رزین اپوکسی با استفاده از یک سری دستگاه‌ های خاص صورت می گیرد و این روش از ویژگی‌ های بسیاری برخوردار می باشد که در این مقاله قصد داریم علاوه بر این که شما عزیزان را با مقاوم سازی به روش تزریق رزین اپوکسی و مراحل آن آشنا کنیم، دستگاه‌ های مورد استفاده و ویژگی های این شیوه تزریق را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

مقاوم سازی به روش تزریق رزین اپوکسی

 از روش تزریق رزین اپوکسی برای تقویت و تعمیر سازه های بتنی در اثر ترک خوردگی استفاده می شود. تزریق رزین اپوکسی سبب می‌ شود تا شکاف هایی که در سازه های بتنی به وجود آمده‌ اند، پر شوند و در این صورت از نفوذ مايعات و آب به داخل ان جلوگیری بشود و نهایت موجب مقاوم سازی ساختمان گردد. ماده ای که در عملیات تزریق اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد دارای ماهیتی بسیار مقاوم در مقابل مواردی همچون عوامل شیمیایی، عوامل محیطی، افت ناچیز، سرعت بالا ی گیرش، مقاومت در مقابل رطوبت و نیز چسبندگی بسیار بالا است. رزین اپوکسی که  برای مقاوم سازی تزریق می شود، ترکیبی از دو جز مختلف سخت می‌ باشد.

شیوه ی تزریق رزین اپوکسی برای مقاوم سازی

شیوه ی تزریق رزین اپوکسی برای مقاوم سازی

مراحل تزریق رزین اپوکسی جهت مقاوم سازی و همچنین پر نمودن ترک هایی که در سازه های بتنی به وجود انده اند به شرح زیر می‌ باشند:

  • در ابتدا باید سطح ترک های به وجود آمده را توسط مواد شیمیایی پاک کنید و سپس روزنه های تزریق رزین اپوکسی را در فاصله های معین از یکدیگر، تعبیه نمایید.
  • در گام بعد سطح ترک در بتن باید توسط چسب‌ هایی خاص درزبندی بشود. تا در این صورت تحمل فشار ناشی از تزریق رزین اپوکسی افزایش یابد و این ماده به راحتی در شکاف به وجود امده نفوذ کند.
  • در این مرحله باید رزین اپوکسی که از مدت گیرش مطلوب و همچنین چسبندگی بسیار پایین برخوردار است را توسط یک سری چسب های خاص از پایین ترین روزنه تزریق نمایید.
  • در مرحله ی بعدی باید فوراً بعد از این که رزین اپوکسی از روزنه تزریق بعدی ریزش کرد، شیر روزنه را ببندید و سپس از روزنه ی بعد ادامه ی تزریق رزین اپکسی را انجام دهید.
  • اولین فشار تزریق رزین اپوکسی تقریباً با ۲۵ اتمسفر صورت می ‌گیرد و در تزریق های بعد، فشار تزریق اپوکسی کم کم افزایش پیدا می‌ کند.
  • در نهایت برای این که از تزریق صحیح رزین های اپوکسی و همچنین میزان نفوذ ان ها در سازه های بتنی مطمئن شوید، بایستی عملیات کرگیری بتن را از ترک های بتن انجام دهید.

بررسی ویژگی های رزین اپوکسی تزریقی برای مقاوم سازی

از جمله ویژگی های رزین های اپوکسی تزریقی برای مقاوم سازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رزین های تزریقی دارای مقاومت‌ برشی، خمشی و فشاری بسیار بالایی اند.
  • رزین های اپوکسی به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارند در صنعت ساختمان از کاربرد های فراوانی برخوردار اند.
  • رزین اپوکسی تزریقی دارای مقاومت مطلوبی در مقابل عوامل مخرب شیمیایی مانند نمک، حلال ‌ها اسید ها و غیره می‌ باشد.
  • رزین‌ های تزریقی اپوکسی از لحاظ اقتصادی از قیمت مناسبی برخوردار می‌ باشند.
  • رزین های تزریقی دارای استحکام و پایداری بسیار زیادی در مقابل شرایط محیطی و جوی می باشند.
  • این رزین های هنگام گیرش به هیچ عنوان منقبض و یا دچار جمع شدگی نمی گردند.
  • رزین اپوکسی تزریقی از قدرت اتصال و نیز چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است.

معرفی دستگاه ترزیق رزین اپوکسی

بعضی از تجهیزات مورد نیاز و همچنین لوازم جانبی که در مقاوم سازی به روش تزریق رزین اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت اند از مواردی نظیر پمپ تزریق، پکر تزریق، دریل سوراخ کاری و نیز بتونه اپوکسی که در ادامه ی این مطلب قصد داریم اطلاعات مفیدی را در رابطه با برخی از ان ها در اختیار شما قرار بدهیم.

پکر تزریق: پکر های تزریق در دو مدل پلاستیکی و نیز فلزی موجود اند و دارای طول و قطر های متفاوتی میی باشند. از پکر های تزریق در واقع با توجه به فشار مورد نیاز و سایز ترک، استفاده می‌ کنند. به عنوان مثال برای ترک ها و درز هایی که از عمق کمی برخوردار اند، از پکر های تزریق نیپل و یا سطحی استفاده می شود. جنس این مدل پکر ها پلاستیکی است. پکر های تزریق در اصل محل ورود رزین های اپوکسی به درون بتن می باشند. به گونه ای که یک سمت ان ها به نازل پمپ و سمت دیگر ان ها در داخل بتن قرار می گیرد.

پمپ تزریق: پمپ‌ های تزریق از چند بخش اصلی به نام الکترو موتور، گج فشار سنج و تنظیم فشار، مخزن ورود رزین ها و نازل، تشکلیل شده‌ اند. ابتدا رزین های اپوکسی در داخل مخزن ریخته می شوند و تحت فشار هایی توسط نازل به داخل پکر ها تزریق می گردند. از جمله عواملی که در فشار تزریق تاثیر گذار اند می توان به کیفیت بتن، ابعاد و عمق ترک و درز اشاره کرد. این روش خود مشکلاتی مانند خشک شدن مواد در داخل پمپ و نیز دشوار بودن در تمیز کاری را به همراه دارد.

دریل سوراخ کاری: با استفاده از این دستگاه، پکر های تزریق را تعبیه می نمایند. ابعاد مورد نیاز حفاری برای تعبیه پکر ها بایستی با توجه‌ به اندازه ی قطر پکر های تزریق باشد. همچنین عمق حفاری باید به اندازه ای باشد که رزین ها بتوانند به راحتی به ترک و درز ها دسترسی داشته باشند. به طور کلی سوراخ هایی را که به وجود می آورید باید در فاصله‌ های ۳۰ سانتی متری یکدیگر قرار داشته باشند.

مانیسیل، گروه تخصصی عايق بندي  سازه دارای بیش از ۱۰ سال سابقه کاری در ارائه ی محصولات و همچنین اجرای تخصصی مقاوم سازی به روش تزریق رزین اپوکسی فعالیت می کند و شما عزیزان می توانید با مراجعه به وبسایت مانیسیل نیاز خود را در این زمینه در بهترین کیفیت و قمیتی مقرون به صرفه بر طرف نمایید.

maniseal

maniseal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یازده =